Nöjda kunder viktigast

120327-aterkommande
Kunder som kommer tillbaka och kunder som berättar för andra att de är nöjda är småföretagarnas bästa marknadsförare.  Det kan man läsa i en ny undersökning från Visma.

Undersökningen visar både vilka de viktigaste inkomstkällorna är och hur vägen till nya kunder ser ut bland småföretag i olika branscher. Den genomgående viktigaste inkomstkällan är återkommande kunder. De svarar för 66 procent av småföretagarnas intäkter.

En nöjd kund är bra för affärerna, men också för att skaffa nya kunder. Rekommendationer från kunder finns med i bilden i sju av tio affärer som småföretagare gör med nya kunder. När de tillfrågade i undersökningen fick ange upp till tre viktiga sätt att få nya kunder fick rekommendationer överlägset flest röster, 69 procent.

Näst viktigast ansågs företagets hemsida vara med 35 procent. Detta går igen i samtliga branscher. Liksom att sociala medier hamnar längst ner. Bara fyra procent värdesätter de sociala medierna som en viktig väg till nya kunder.

Källa: Internet

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar