Småföretagarna tror på ökad försäljning i framtiden

130407_merforsaljning
Nästan hälften av de mindre företagen i landet räknar med ökad försäljning det kommande halvåret. För sex månader sedan delades den framtidstron bara av var tredje företagare. Det visar Vismas affärsbarometer, som bygger på en stor enkät bland små och medelstora företag.

- Företagen har fått tillbaka framtidstron till nästan samma nivå som för ett år sedan, alltså innan konjunkturen började svaja. Många företagare spår nu en starkare köpkraft och räknar det kommande halvåret som sin naturliga högsäsong, säger Henrik Salwén, vd för Visma Advantage, som svarar för undersökningen.

Varannan tror på ökad försäljning
Andelen optimistiska företagare har ökat kraftigt sedan den förra mätningen gjordes i oktober förra året. 45 procent tror på ökad försäljning det kommande halvåret. I höstas var den andelen bara 33 procent. Då de mindre företagen svarar för omkring hälften av näringslivets omsättning är svaren starka och viktiga signaler om en ökad optimism.

Försiktighet med inköpen ?
Företagen spår dock inte samma ökning av inköp, utan där råder det fortfarande viss försiktighet samt osäkerhet kring konjunkturen. 33 procent uppger att de räknar med ökade inköp de närmaste sex månaderna. I höstas var den inköpsoptimistiska andelen bara 25 procent.

- Orsaken till att företagen inte räknar med en lika stor ökning av inköp som på försäljning är sannolikt den försiktighet som alltid följer med efter mer oroliga tider, säger Henrik Salwén.

Sörmlänningar mest optimistiska
Företagarna i Södermanlands län är mest optimistiska i landet när det gäller förväntningarna både på ökad försäljning och fler inköp. Optimismen är även stor i Västernorrland, Halland och Värmland, medan större försiktighet råder i Blekinge, Kalmar län och Västerbotten.

Vismas affärsbarometer våren 2013
Länsrankning när det gäller positiv förväntan på ökad försäljning och ökade inköp de närmaste sex månaderna.


1. Södermans län  
2. Västernorrlands län
3.  Hallands län
4. Värmlands län
5. Norrbottens län
6. Västra Götalands län    
7. Östergötlands län
8. Skåne län
9. Stockholms län
10. Jämtlands län  
11. Kronobergs län  
12. Uppsala län
13. Västmanlands län
14. Gävleborgs län
15. Jönköpings län
16. Örebro län
17. Dalarnas län
18. Gotlands län
19. Västerbottens län
20. Kalmar län
21. Blekinge län



Vismas affärsbarometer bygger på en enkät som skickades ut till drygt 10 000 små och medelstora företag i Sverige under perioden 11-17 mars 2013. Drygt 1 200 företag svarade på enkäten, som är en indikator på framtidstron bland små och medelstora företag. Detta är femte gången barometern presenteras. Den bifogade grafiken visar hur framtiden har bedömts vid de fyra senaste undersökningstillfällena.

Källa: Visma



Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar