Internet störst på svenska annonser

131115 annonser


Det är inte längre dagstidningar och tv som står för de största annonsintäkterna. Det är numera internet som är den största annonsmarknaden i Sverige.

Sedan 2007 har reklamintäkterna på internet fördubblats och uppgick till 8 miljarder kronor 2012. Det gör internet till den största reklambäraren i Sverige med en andel på 25,3 procent, enligt internetstatistik.se.

Dagstidningarna minskar
Mellan 2011 och 2012 minskade dagstidningarnas annonsintäkter med 3,5 procent vilket ger dem en andel på 21,6 procent. Tv:s andel är 18,6 procent och därefter följer direktreklam, gratispublikationer och tidskrifter.

Av annonsintäkterna på internet är det bara en mindre del som går till de traditionella medieföretagen. Morgontidningarnas nätannonser inbringade 500 miljoner kronor vilket motsvarar 6 procent av den totala internetannonseringen. Kvällspressen har då en större andel nätannonser - närmare 40 procent.

Sökordsannonsering går bäst
Bäst går det dock för sökordsannonseringen som uppgick till 2,9 miljarder kronor 2012. I storlek skulle det placera sökordsannonsering mellan direktreklam och gratispublikationer.

En fjärdedel av alla reklamintäkter i Sverige kom från internet 2012 »

 

 

Källa: Visma