Nyföretagandet bland unga fortsätter öka

140927-unga

Unga människor fortsätter att starta företag i allt ökande takt. Första halvåret i år blev det ett plus med drygt tre procent jämfört med motsvarande period i fjol. Det visar en färsk sammanställning från Visma.

- De ungas växande intresse för att starta eget är ett gott tecken på en stark entreprenörsanda runt om i landet. Både samhället och de enskilda individerna tjänar på att fler vågar ta steget till eget företagande, säger Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs som svarat för kartläggningen.

Första halvåret 2014 registrerades 3.339 firmor av personer i åldrarna upp till 25 år. Motsvarande period 2013 var antalet nya enskilda näringsidkare i samma åldersgrupp 3.222, vilket ger en ökning med 3,6 procent.

Detta sker samtidigt som det totala nyföretagandet, oavsett ålder och företagsform, ligger på ungefär samma nivå i år som det gjorde förra året.

Krympande skillnad mellan könen
Från och med januari till och med juni i år startades drygt fyra av tio unga företag, 43,8 procent, av kvinnor. Motsvarande period i fjol var kvinnornas andel 39,5 procent och året dessförinnan 38,4 procent. Uppsala län och Halland har det mest jämställda nyföretagandet, båda nära 50 procent.

Skillnaderna mellan könen när det gäller branschvalen är dock i stort sett densamma som tidigare. Kvinnorna har nästan total dominans när det gäller företag som sysslar med hår- eller skönhetsvård, medan männen är klart flest bland dataprogrammerarna.

Den mest jämställda branschen är liksom de senaste åren postorderhandel över internet, där 52 procent av de unga nystartarna är män och 48 procent kvinnor. Två branscher där den kvinnliga andelen ökat påtagligt i år är konsumenttjänster samt sport- och fritidsutbildning.

Toppbranscherna står sig
Totalt sett är de tre populäraste branscherna bland de unga entreprenörerna artistisk verksamhet, hårvård och skönhetsvård. De största ökningarna noteras i branscherna för internethandel respektive kroppsvård.

Det finns även geografiska skillnader när det gäller utvecklingen av de ungas nyföretagande. Den största uppgången noteras på Gotland med en ökning på 100 procent. Den största minskningen svarar Västernorrland för med ett minus på 33 procent.


Unga företagares mest populära branscher
1. Artistisk verksamhet
2. Hårvård
3. Skönhetsvård
4. Dataprogrammering
5. Internethandel
6. Litterärt och konstnärligt skapande
7. Sport- och fritidsutbildning
8. Kroppsvård
9. Restaurangverksamhet
10. Övriga konsumenttjänster

Källa: Visma

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar