Svensk e-handel går som tåget

140305-eshop

 

Du missar väl inte e-handelståget? Under 2013 ökade den svenska internethandeln med 17 procent och omsatte 37 miljarder kronor. Det är 20 procent av den svenska detaljhandelns totala försäljning.

Faktum är att e-handeln även påverkar köp i butik i många fall. En tydlig trend i 2013 års e-barometer, som ges ut av PostNord, Svensk Digital Handel och HUI Research tillsammans, är att konsumenter i ökad utsträckning besöker både fysiska och digitala butiker för att planera och genomföra inköp.

Nya beteenden ställer nya krav
Många gör nämligen researchen kring en specifik produkt i webbutikerna för att sedan handla den i en fysik butik. Andra gör tvärtom och provar eller tittar på specifika produkter i fysiska butiker för att sedan köpa varorna i en webbutik.

– Konsumenternas makt över detaljhandeln blir allt mer påtaglig. Vinnarna blir de detaljister som lyckas kombinera fördelarna med försäljning i fysiska butiker med de styrkor som konsumenter upplever med digital handel, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.

Köpupplevelser i sociala medier
Konsumenterna berättar dessutom gärna om sina köpupplevelser i sociala medier där både lyckade och mindre lyckade köp kan få stor spridning.

– Engagemanget kring de e-handlade paketen är mycket stort. Man vill kunna följa sitt paket från beställning till leverans och uttrycker gärna sin glädje i sociala medier när brevbäraren levererat, säger Arne Andersson.

Svenska e-handlare som förebilder
På ett internationellt plan har svenska e-handlare lyfts som förebilder för hur man framgångsrikt expanderar globalt med lokalanpassade erbjudanden. Enligt rapporten The Online Vikings, som sammanställts av OC&C och Google, har antalet internationella sökningar på nordiska återförsäljare ökat med 30 procent från 2010 till 2013.

− Sverige har en lång tradition som exportnation med många framgångshistorier inom industri och detaljhandel. I och med webben har internationalisering aldrig varit lättare och företag kan idag enkelt och effektivt nå utanför Sveriges gränser och möta internationella kunder med lokalanpassad närvaro, säger Sven Törnkvist, tillförordnad Sverigechef på Google, till DN.

Källa: Visma

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar