Företagare är för snälla

140803-snalla

Varje obetald faktura är också en potentiell kundförlust. Sebastian Hjortsberg på inkassoföretaget Visma Collectors tipsar dig småföretagare om hur du kan göra snabbare och säkrare affärer.
Som företagare har du säkert flera gånger skickat ut fakturor som aldrig blivit betalda. Det är inte ett roligt läge eftersom du förlorar intäkter och kanske även en kund. Ibland beror affärsförlusterna delvis på företagarnas egna ageranden gentemot sina kunder, berättar Sebastian Hjortsberg på inkassoföretaget Visma Collectors.

Mycket pengar kan gå förlorade
– Statistiken säger att den genomsnittlige kunden endast betalar varannan fakturapåminnelse. Tänk så mycket pengar som kan gå förlorade från dig som företagare! Det finns ett par olika anledningar till att företagare förlorar pengar på vissa kunder.

– Till att börja med är vi väldigt snälla i Sverige när det gäller betalningspåminnelser. Om jag som kund är en månad sen med att betala en faktura blir straffet endast en påminnelseavgift på 60 kronor och kanske även en inkassoavgift på 180 kronor. Om vi bara jämför med exempelvis grannlandet Danmark skickas påminnelser ut tidigare och det är betydligt högre avgifter som gäller.

Företagare för snälla
Många företagare är också för snälla mot vissa kunder, förklarar Sebastian. Småföretagare kan ibland bli kompis med en kund, som kan göra det svårt att ställa betalningskrav på kunden om den inte betalar. Ibland skickar företagarna ut flera påminnelser till kunder för att vara snälla, vilket tyvärr ofta sänder signalen till kunderna att de egentligen inte behöver bry sig om att betala.

– Kombinationen av snälla varningar och överdriven snällhet mot kunder gör att många småföretagare försämrar sin likviditet och går miste om både intäkter och kunder. Företagare måste börja använda de verktyg som finns och inse att de har en privat verksamhet som ska generera vinst, tillägger Sebastian.

En obetald fakturas väg från företagaren till Kronofogden
1. Du skickar en faktura till kunden.
2. Kunden betalar inte, du skickar en påminnelse.
3. Fakturan går vidare till Visma Collectors.
4. Visma Collectors kan antingen placera fakturan på långtidsbevakning eller samarbeta med kunden för att fastställa en avbetalningsplan.
5. Om inget av ovan fungerar överlämnar Visma Collectors fakturan och ärendet till Kronofogden.

Källa: Visma

 

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar