Nya rekord väntas för e-julhandeln

141018-jul

Julhandeln på internet spås öka i år, enligt en första prognos från PostNord som ansvarar för logistiken kring paketleveranserna.
Av undersökningen framgår även att julhandeln börjar tidigt på nätet.

Julklappshandeln på internet väntas uppgå till totalt 4,3 miljarder kronor i år vilket i så fall vore en ökning med sex procent jämfört med föregående år.

Ökningen kan bli ännu större eftersom en tredjedel av de som svarat i undersökningen uppger att de inte vet om de kommer att handla på nätet eller inte.

Börjar tidigt
Fyra av tio uppger att de ska handla flertalet av sina julklappar på internet i november. Kulmen nås första veckan i december och storsäljarna är liksom tidigare böcker, leksaker, hemelektronik och barnartiklar. PostNord har öppnat cirka 50 nya utlämningsställen för att hinna leverera alla paket.

Synliggöra
- Svensk detaljhandel kan öka sin försäljning under julhandeln genom att vara väl förberedda, tidigt synliggöra julen i de digitala kanalerna och satsa på shoppingfenomen som Black Friday och Cyber Monday. Om det inte satsas tidigt är risken påtaglig att svenska konsumenter väljer att e-handla en allt större andel av sina julklappar från utländska sajter, säger Arne Andersson i ett pressmeddelande från PostNord.

Undersökningen presenteras i sin helhet i E-barometern för Q3 2014. Den ges ut av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research den 27 oktober.

Läs också:

Så julanpassas en e-handel »

Många hakar på ”Black Friday” »

Källa: Visma

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar