Telefonbedrägerier

140321-bedrageri

För privatpersoner finns både ångerveckor och NIX-register. För företag finns egentligen inga skydd alls mot påstridiga telefonförsäljare och bedrägerier som görs via telefon.

Företagare har inte samma konsumentskydd som privatpersoner. Som näringsidkare har du ingen ångerrätt när du ingår avtal om köp av varor eller tjänster via internet eller telefon. Ett muntligt avtal är lika bindande som ett skriftligt och det svåra vid en tvist är att kunna bevisa vad som avtalats om, något som bedragarna utnyttjar.

Smällen kan alltså vara hård för de som drabbas och vill det sig illa kan man hamna i dyra och långa avtal som är värdelösa. Men det finns saker du kan göra för att skydda dig.

Inget Nix-register för företagare
Privatpersoner kan anmäla sin fasta telefon till registret Nix Telefon som alla telemarketingföretag måste jämföra sin ringlistor mot. Finns ett nummer med i registret får det inte ske några försäljningssamtal. Men något liknande finns inte för företagare. Det är tillåtet att i försäljningssyfte ringa upp dig hur som helst.

Ett flertal företag har försökt tjäna pengar på ett "företags-nix" men även om idén kan verka god så fungerar den dåligt. Varför? Det handlar främst om två anledningar, menar Stiftelsen för internetinfrastruktur. Det finns otaliga telemarketingföretag och ingen bryr sig om listorna.
 
Gör en reklamspärr
Men vad kan du som företagare då göra? Du kan minska reklam- och telefonsäljarmängden genom att begära en reklamspärr hos de företag som säljer kontakt- och adressinformation. Det är inget heltäckande skydd och du kan inte förbjuda försäljare att ta kontakt med dig men för många döljer du dina uppgifter.

Källa: Visma

Tips för att undvika telefonbedrägerier
- Ställ dig frågan: Vad är det säljaren inte säger?
- Om du är osäker, be att få återkomma och ta säljarens namn, kontaktuppgifter och webbadress till företaget.
- Du får vara "oartig". Om du inte är intresserad eller behöver betänketid och försäljaren inte respekterar ditt beslut - lägg på luren eller gå därifrån!
- Använd internet! Om du har tillgång till en dator när du blir kontaktad, sök på produktnamn eller företagsnamn. Titta efter klagomål och jämför priser.
- Lär upp vikarier att våga avfärda säljare. Var tydlig med att de inte får ingå avtal eller bekräfta uppgifter.

Källa: Stiftelsen för internetinfrastruktur (.se)

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar