De största hindren för internationella affärer

141030-tillvaxt

Många små och medelstora företag ser tillväxtmöjligheter internationellt. Upp till hälften av intäkterna beräknas ske internationellt om fem år, men det finns även hinder kvar.

Enligt en studie som Economist Intelligence Unit (EIU) genomfört på uppdrag av DHL Express förväntas de flesta små och medelstora företag generera upp till 50 procent av sina intäkter internationellt år 2019. Undersökningen, som baserats på svar från 480 chefer, visar även att företag med globala ambitioner har flera hinder framför sig.

De största hindren
Politiska och kulturella skillnader i att göra affärer nämndes av de flesta tillfrågade som de faktorer som avskräcker dem mest från att göra affärer på nya marknader. Detta förklarar också varför de flesta små och medelstora företagen väljer att expandera på marknader som liknar deras egna.

– Små och medelstora företag från BRICM-länderna är bättre positionerade i andra utvecklingsmarknader tack vare sin överlägsna förmåga att navigera de utmaningar som finns på dessa marknader. De drar också nytta av lägre kostnader samt färre konkurrenter, förklarar Ken Allen, global vd DHL Express.

Kina hetare än Afrika
Enligt undersökningen ses Afrika fortfarande med en viss reservation från små och medelstora företag. Det är bara 60 procent av de tillfrågade företagen som ser några tillväxtmöjligheter i regionen överhuvudtaget.

Kina är istället den mest attraktiva tillväxtmarknaden för små och medelstora företag med ett globalt tänkande. Det är främst den kinesiska marknadens storlek och regeringens fokus på ekonomisk politik som uppges skapa goda förutsättningar för tillväxt.


2019 förväntas mindre företag tjäna upp till 50 % på internationella affärer »

Källa: Visma

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar