Så skapar ditt företag en populär podcast

130514_podcastt
Ditt företag har förmodligen redan en hemsida, en Facebook-sida och eventuellt även ett Twitter-konto. Men har du tänkt på möjligheten att marknadsföra ditt företag via en podcast? Podsändningar används av företag som ett marknadsföringsverktyg för att skapa kompetens och särskilja sig från konkurrenterna. Här får du tipsen du behöver för att starta och publicera en framgångsrik podcast.

1. Välj format
Vilken typ av podcast vill du ge? Vad vill du prata om? Vilka gäster ska du bjuda in? Hur ofta ska du spela in nya podcasts? Börja med att göra en strategi för din podcast där du noga går igenom vad du vill förmedla. Ett exempel är att ge en föreläsning eller bjuda in gäster och prata om ett ämne som är relevant för ditt företag och bransch, och som många människor har frågor om.

2. Publicera nya podcasts regelbundet
Minst en gång i veckan bör du spela in en ny podcast. På så sätt får du en lyssnarkrets som följer dina podcasts. Därmed är det också viktigt att de vet när de kan förvänta sig nya avsnitt. Målet är att öka antalet nedladdningar.

3. Bjud in gäster med energi
Välj gäster till din podcast med omsorg. De ska inte bara vara experter i sitt område utan även vara intressanta och som du kan ha ett bra samtal med. Hitta experter som har skrivit en bok inom området och/eller är aktiva i sociala medier. Därigenom kommer de att själva marknadsföra sin medverkan i din podcast.

4. Öva
Testa dig fram och öva, öva, öva. Gör några test-podcasts och lägg upp på din hemsida för att lära dig processen innan du marknadsför dem.

5. Marknadsför din podcast
Använd dina andra sociala medier såsom blogg, Facebook, Twitter etc. för att marknadsföra din podcast före, under och efter den har publicerats. På BlogTalkRadio .com kan du spela in och länka din podcast till iTunes, Facebook och Twitter.

6. Kolla hur andra har gjort
Besök podcast.com eller iTunes för att se hur andra företag använder podsändningar för att marknadsföra sig.


Källa: http://www.entrepreneur.com

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar