Konsumenterna väljer miljöanpassat – företagen tvekar

141129-miljo

 

I Sverige ökar utbudet av ekologiska och miljöanpassade varor mer än i alla andra länder. Men bara på konsumentsidan. När företagen gör sina inköp vinner fortfarande pris över miljö. Det visar Vismas Affärsbarometer, som bygger på en enkät bland små och medelstora företag.

– De senaste åren har vi kunnat följa en mycket snabb förändring i konsumentledet. Ökad efterfrågan har sänkt priserna på miljösortimentet i matbutikerna. Vi skulle kunna få en motsvarande utveckling på företagsområdet om fler leverantörer ser de stora möjligheter som finns, säger Henrik Salwén, vd för Visma Advantage som svarat för undersökningen.

Stort men avvaktande miljöintresse
Vismas senaste Affärsbarometer visar att nästan fyra av tio företagare, 38 procent, väger in miljöaspekterna när de tar beslut om sina inköp. Det är ett par procentenheter mer än i våras och i motsvarande undersökning för ett år sedan.

Om det fanns miljöanpassade produkter till bättre priser skulle sex av tio, 60 procent, ta större miljöhänsyn än de redan gör. Andelen ligger i nivå med tidigare mätningar.

– De små och medelstora företagen utgör 98 procent av Sveriges näringsliv. Det gör dem till viktiga aktörer i miljöarbetet. Att dessa företag väljer bort ett miljövänligt sortiment för att priserna är för höga är ett problem, men samtidigt en stor möjlighet för framsynta leverantörer, säger Henrik Salwén.

Matbutikerna är föregångare
I livsmedelshandeln finns många exempel på stora och små butikskedjor som ökat sin försäljning av ekoprodukter genom att sänka priserna. Effekten är inte enbart mer försäljning och fler nöjda kunder utan också ökade nettointäkter.

– En undersökning från miljömärkningen Svanen tidigare i år visar att sju av tio konsumenter anser att det är viktigt att butikerna erbjuder ett brett sortiment av miljömärkta och ekologiska produkter. Frukt och grönsaker är exempel på varor som framgångsrikt prismatchats mot efterfrågan, säger Henrik Salwén.

Miljögifter viktigare än klimatpåverkan
Undersökningen visar vidare att miljöfrågorna bedöms ur flera aspekter. Klimatpåverkan, energieffektivitet och förekomsten av miljöavgifter engagerar.

Sex av tio företag, 63 procent, svarar att de tar hänsyn till utsläpp av växthusgaser i samband med inköp. Nästan lika många, 60 procent, uppger att energieffektivitet vägs in vid inköpsbesluten. 76 procent anser att förekomsten av miljögifter som kan kopplas till produkterna är viktig att beakta.

Källa: Visma

 

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar