Ersättning för inställda tåg!

140613-ersattning
Tågstrejken i södra Sverige är nu inne på sin andra vecka utan att ha någon lösning i sikte. Många drabbade väljer andra resesätt, men de som drabbas kan även vara berättigade till ersättning.

Konsumentverket tipsar om dina rättigheter som tågresenär och vad som gäller vid strejk, förseningar och uteblivna tåg. Nedanstående punkter baseras på EU:s tågförordning och gäller alltid oavsett omständigheter.

Detta gäller vid försenade och inställda tåg

    - Du har alltid rätt till information om förseningar för ditt eget tåg.

    - Är förseningen på mer än 60 minuter har du, om det är nödvändigt, rätt till mat, dryck och hotell – oavsett om du står på stationen eller sitter på tåget.

    - Du har rätt att få tillbaka pengarna eller boka om resan om du inte kommer iväg. Om du kommer iväg och det senare blir en försening på över 60 minuter har du rätt att få tillbaka en fjärdedel av biljettpriset. Är tåget mer än två timmar försenat har du rätt att få tillbaka hälften av biljettpriset.

    - Du kan själv välja om du vill boka om eller ställa in din resa och få tillbaka pengarna, om ditt tåg skulle bli inställt. Du kan enbart boka om din biljett efter kontakt med tågföretaget – du kan alltså inte resa med egen bil eller ta taxi på eget bevåg och få ersättning för detta.

Det krävs 60 minuters försening
Enligt EU:s tågförordning, där regler om inställda tåg och förseningar omtalas, framgår att en konsument har rätt till fortsatt resa eller ombokning snarast möjligt på likvärdiga transportvillkor, om förseningen förväntas bli på mer än 60 minuter.

 

Konsumentverket om försenade eller inställda tåg »

Veolia Transport om inställda tåg »

Källa; Visma
Bild: Veolia Transport

 

 

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar