Så väljer du företagsnamn

130314_namn
Ditt företagsnamn är en del av företagets ansikte utåt och ska underlätta för kunder och andra att hitta just ditt företag. Här kommer tips till dig som antingen funderar på ett namnbyte eller på att starta nytt.

Välj ett namn som är lätt att komma ihåg!
Se till att välja ett namn som är lätt att komma ihåg, enkelt att stava och lätt att uttala.
Gör det enkelt för dina kunder att ha dig top-of-mind när de behöver dina tjänster eller produkter.

Se till att namnet sticker ut från mängden!
Välj ett namn som engagerar och skapar intresse. Signalera att ditt företag är unikt.
Om namnet känns för enkelt och för vanligt, glöm det. Det kommer nämligen alla andra också göra.

Finns det ett ledigt domännamn som passar?
Dina kunder vill kunna hitta dig på nätet. Glöm inte bort att undersöka om det finns ett starkt och minnesvärt domännamn ledigt som matchar ditt företagsnamn.
Många företag har helt enkelt för knepiga och ologiska domänadresser så det är svårt att hitta dem när man söker efter dem på nätet.

Googla ditt företagsnamn!
Kommer dina kunder hitta dig när de söker på internet eller är ditt företagsnamn allt för vanligt? Och... vad betyder ditt företagsnamn på olika språk?
Det är ju förstås toppen om inte namnet stoppar dig om du vill utveckla ditt företag längre fram eller vill ta steget utanför Sveriges gränser.

Är ditt namnförslag ledigt? På verksamt.se kan du kolla läget.

Källa: Visma


Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar