Frilansare - tips för att lyckas

150401-frilansare

Har du funderat på att börja frilansa? Då är du inte ensam – att jobba som frilansare är något som allt fler finner attraktivt. Frilansare är egentligen bara ett annat ord för att starta eget och bli egenföretagare, det vill säga att man tar eller gör uppdrag på F-skatt, utan fast anställning. Uttrycket används ofta i samband med frilansjournalister och frilansfotografer.


En relativt nylig utförd undersökning i ett samarbete mellan amerikanska Freelancers Union och Elance oDesk visade att fyra av fem heltidsanställda i USA kunde tänka sig att göra betalda frilansjobb, medan 36 % av dem som redan hade sådana var beredda att ägna sig åt frilansande på heltid. I Sverige är det ännu inte lika vanligt – förutsättningarna är ganska olika i USA och här hemma. Det finns dock flera fördelar med att frilansa och de svenska förutsättningarna utgör inte ett hinder för att lyckas. Här tipsar vi om hur du går till väga.

Frilanssituationen i Sverige

Det mesta som skrivs om frilansande återfinns i engelskspråkiga, i huvudsak amerikanska, medier. När man läser dessa artiklar måste man ha skillnaderna mellan den amerikanska och den svenska arbetsmarknaden i åtanke. För det första har vi i Sverige ett annat regelverk än i USA, ett som skyddar mot obehöriga uppsägningar, turordningsregler och så vidare. Anställningstryggheten har resulterat i att frilansande inte är lika vanligt här då det upplevs som betydligt mer osäkert än en fast anställning.

För det andra är man här inte van vid att låta nystartade entreprenörer ta över jobb som man tidigare lagt ut på större företag. Det finns en försiktighet från båda hållen. Skillnaden är dock betydligt mindre i färskare branscher som till exempel elektronik- och IT-branschen där det mesta arbetet utgår från nystartade företag. I princip kan man dock säga att reglerna i USA och Sverige närmar sig varandra från var sitt håll och arbetskulturen följer i släptåg.

Intresset för att bli sin egen är allra störst i de yngre generationerna. Inte bara för att man kanske är mer flexibel i unga år men även för att yngre generellt har mer energi och är mer benägna att ta risker för förverkliga sina egna drömmar. Men det ska tilläggas att intresset för att starta företag bland pensionärer ökar.

Om man nu som anställd på ett företag går och drömmer om att starta eget, kanske utan andra resurser än sin egen förmåga och vilja att lyckas, vad är det då som krävs för att man ska våga ta språnget från tryggheten ut i det okända.

Den allra första förutsättningen är ganska självklar men måste ändå sägas tydligt. Du måste vara övertygad och beredd på att göra vad som krävs för att lyckas. Det måste alltså vara ett väl genomtänkt beslut där du har tröskat igenom varje steg och du är medveten om alla konsekvenser. Detta är faktiskt den allra svåraste och viktigaste fasen. Ta tid på dig. Resonera med din familj och dina närmaste vänner. Fatta sedan beslutet själv.

Innan du fattar beslutet att börja frilansa bör du ha funderat igenom följande:

1. Om du inte är säker på att du kan börja debitera kunder redan från dag ett måste du säkra ditt inkomstflöde fram till den dag när den första kronan börjar trilla in. Eftersom en sann entreprenörssjäl alltid överskattar inkomster och därmed underskattar kostnader bör du se till att du har tillräckligt med pengar för att klara det egna hushållets kostnader, inklusive nödvändiga finansiella åtaganden, under åtminstone ett halvår.

2. Vare sig du tänker säga upp dig helt och hållet eller jobba på deltid bör du prata med din nuvarande arbetsgivare. Är denne en klok person som har uppskattat ditt arbete men förstår dina behov så kanske du på det här sättet kan skaffa dig dina första uppdrag direkt på ditt gamla jobb. Det bäddar för en perfekt start. Var inte rädd för att be om hjälp eller råd.

3. Om det i stället är så, att du vill utveckla en idé som din nuvarande arbetsgivare inte vill satsa på får du tänka lite annorlunda. Börja med att prata med någon som du tror kommer att bli en av dina viktigaste kunder och visa upp vad du har tänkt. Att bara gissa och chansa på att andra ska gilla det du har är en farlig taktik.
Gör en affärsplan så här – det sparar tid och pengar

4. Var beredd att jobba gratis under en tid. Det gäller framför allt om det är en ny och oprövad tjänst eller produkt. Visa att det funkar och bjud på det. Är det tillräckligt intressant för kunden kan ni börja prata pris. Även då gäller det att vara lyhörd för vad denne kan vara beredd att betala. Det är ofta mindre än du hoppas.

5. Berätta för din omgivning vart du är på väg. Nya kunder kommer ofta från de mest oväntade håll.

6. Gå med i den lokala företagarorganisationen. Se gärna till att du får tillfälle att berätta om din nya business och dela ut dina kontaktuppgifter.

7. Anslut dig till lokala nätverk. Det finns massor med nätverk som har träffar där man får chansen att träffa likasinnade.
Ställ din fråga och diskutera med andra i vårt forum

8. Titta om det finns någon lämplig Facebook-grupp där du kan vara med.

9. Se till att alla som du känner får uppgifter om dig och din business. Visitkort, e-postadress, Facebook-konto, och alla andra kontaktuppgifter.

10. Tala med en revisor eller annan kunnig rådgivare om lämplig företagsform. Du måste ordna räkenskaperna från början så att du kan skilja mellan ditt privata konto och det som gäller företaget. Under alla omständigheter måste du kunna dokumentera alla utgifter och inkomster på ett lagligt sätt.

11. Gå igenom din kontaktlista och börja ringa. Det kan kännas jobbigt ett tag men de allra flesta kommer att tycka att det är spännande och vill gärna ge en hjälpande hand eller komma med ett uppmuntrande råd. Direkt röstkontakt är ofta det bästa sättet att få napp och bygga relationer. Att sedan följa upp med ett mail eller ett besök stärker den än mer.

12. Om du jobbar med skriftliga kontrakt; se till att kopiera från de bästa i branschen. Ofta kan någon kollega eller din revisor ge tips. Gör bara justeringar utifrån dina förutsättningar.


13. Du representerar hela tiden ditt företag och dina produkter. Påminn dig själv om detta var du än är. Du är ditt företag. Allt du gör eller visar i privatlivet kommer för andra att förknippas med företaget i positiv eller negativ bemärkelse.

Källa: Internet