header20190418

Frukostmöte: Janne Björge

janne

”Jag kommer gärna tillbaka!”

Varumärkesproffset hyllade Nätverket Österlen

Missade du Nätverket Österlens första frukostmöte på Ystads Teater 2019?
Då bör du gräma dig ordentligt – eller åtminstone se till att bli medlem så fort som möjligt. Börja med att läsa resten av den här artikeln …

Var du en av de företagare som insåg att du inte hade råd att missa föreläsningen med entreprenören, inspiratören och varumärkesproffset Janne Björge är du bara att gratulera. Om inte – ja, då missade du som antyds i ingressen en hel del synnerligen värdefulla råd, tips och strategier kring just uppbyggnad och förädling av varumärken.

Ny stipendiat
Men årets första frukostmöte i Nätverket Österlens regi innehöll i vanlig ordning en hel del annat än själva föredraget från gästprataren. Vi fick exempelvis stifta bekantskap med ett nytt ansikte i Team Nätverket – orienteringslöftet Elin Nilsson. Hon är det senaste tillskottet i vår lilla exklusiva stipendiatgrupp med unga elitsatsande idrottstalanger från närområdet. Elin har orienterat i fem år och representerar den av tradition så framstående orienteringsklubben Andrarums IF.
– Jag gillar teknisk orientering med lite svårare banor. I årets första tävling kom jag på andra plats i nattorienteringen och det är en start jag får vara nöjd med, säger Elin som till vardags går på orienteringsgymnasiet i Olofström.

Etta i Sverige
På scenen tillsammans med Elin Nilsson såg vi också en av Team Nätverkets veteraner (om det nu ens är trovärdigt att klistra en sådan etikett på 17-åring), friidrottstalangen Bimo Soenarso.
Precis som Elin är Bimo mycket tillfreds med inledningen av året.
– Detta är nog min bästa säsongsstart någonsin. Jag gick upp i topp i Sverige-statistiken (60 meter) med en tid på 7.05 och kort därefter sprang jag på 6.96. Inför SM i februari blev jag sjuk och missade medalj men är ändå nöjd med min insats, säger Bimo som inom kort åker på ett 10 dagar långt träningsläger i Spanien.

Viktigt stöd
För såväl Bimo som Elin betyder förstås det ekonomiska stödet från Nätverket Österlen – ett årligt stipendium på 20 000 kronor – väldigt mycket i deras satsning på att nå toppen i sina respektive idrotter. Vi ser med spänning fram emot att följa Bimos och Elins öden och bäst koll får du om du gillar Team Nätverkets facebooksida där stipendiaterna själva lämnar text- och bildrapporter från träningar och tävlingar.

Ny mötesplats
Under vinjetten ”180 sekunder” presenterade Bea Tigerhielm från Riktolvan – som är en av Nätverket Österlens färskaste medlemmar – sin verksamhet. Rikstolvan är en ny kulturell mötesplats i Järrestad, där det vid sidan av galleriets konst kommer att anordnas filmkvällar, workshops och seminarier, samtidigt som du kan njuta av klimatsmart fika och mat i serveringen. Rikstolvan öppnar för året den 13 april.

Störst i Norden
Johanna från Nordic Sea Winery svarade för morgonens andra företagspresentation. Nordic Sea Winery är Nordens volymmässigt största vinproducent med en total årlig produktion på mellan 22 och 24 miljoner liter. Imponerande! På anläggningen finns ett toppmodernt vineri och showroom med vinbar och restaurang. Här kan du njuta av vin och mat i kombination samt lära dig hur man framställer vin – från druva till färdig produkt. Ett besök på Norcic Sea Winery rekommenderas varmt.

”Härlig atmosfär”
Betydligt längre än 180 sekunder stod till förfogande för nätverkspremiärens huvudperson Janne Björge. Som trots det kände att tiden var alltför knapp …
– Jag skulle kunna ha pratat i flera timmar. Dels för att jag har så mycket att berätta och visa, och dels för att atmosfären på mötet var så härlig. Det var verkligen roligt att se hur ni jobbar i Nätverket Österlen. Och jag hoppas att jag får komma tillbaka och kanske hålla i en workshop vid tillfälle, sade Björge efteråt.
Den självinviten – eller erbjudandet snarare – är vi nästan beredda att tacka ja till utan närmare betänketid.

Proffsigt och inspirerande
Under sina 45 minuter i rampljuset bjöd Björge nämligen på ett oerhört proffsigt framförande under vilket han på ett lättsamt och publikinbjudande sätt lotsade oss genom varumärkesbyggandets konkurrensutsatta och ofta komplicerade verklighet. Han berättade intresseväckande och inspirerande om sin egen resa och karriär utan att för den skull tappa den röda tråden – nämligen vikten av att ”göra tjänster och produkter intressanta i en värld där det finns likvärdiga alternativ till allt”, som Björge själv så träffsäkert formulerade kärnan i budskapet.

Älskar varumärken
– Jag älskar potentialen i varumärken. Ett varumärke är ju så mycket mer än bara logotypen. Kom bara ihåg att det aldrig handlar om dig, utan om dem – dina kunder, dem du vänder dig till i din marknadsföring, sade Björge som gav oss en inblick i affärskritiska områden och begrepp som varumärkesvärde, bolagsbyggande, företagskultur och betydelsen av ett stort personligt engagemang.
Den från Borås bördige 52-åringen berättade också om sin kärlek till familjen, London och att vandra i bergen. Det var personligt, spännande och väldigt roligt att lyssna när Björge på ett lättsamt sätt blandade humor med konkreta exempel på varumärkesrelaterade framgångar såväl som misslyckanden.

Missade ”straffspark”
I den förstnämnda kategorin placerade han bland andra den amerikanska cafékedjan Starbucks, Petter Stordalen och hans hotellimperium samt givetvis Apple. Däremot inte den för många år sedan konkursande elektronikkedjan Onoff eller nämnde Stordalens konkurrent Scandic Hotels…
– Vid ett tillfälle checkade jag in och fick frågan om jag hade bott hos Scandic tidigare. Jag svarade då att jag har övernattat på Scandic ungefär 1600 gånger varpå receptionisten stelt informerar om var hissen finns och att frukosten serveras mellan klockan 7 och 10.
– Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta. Här får hon världens straffspark men försöker inte ens träffa målet. Är inte en stamkunds lojalitet värt åtminstone en kram?

Skärtorsdagen nästa!
Vad lovar vi våra kunder, vilka förväntningar ge vi dem och hur uppfyller vi dessa förväntningar – ur kundens perspektiv, inte våra egna – var frågeställningar som Björges eminenta föreläsning lämnade oss med när vi mätta, belåtna och inspirerade lämnade ett i sedvanlig ordning (frukostmöte med Nätverket Österlen är en så gott som en garanti för vackert väder) soldränkt Ystads Teater.

På Skärtorsdagens morgon den 18 april ses vi igen. Då får ni bland annat veta varför en hyllad och på toppen av karriären stående elithandbollsspelare plötsligt kastar skor och klistertub på hyllan – och varför hans historia är så viktig att uppmärksamma …

Text: Kostas Foussianis
press@natverketosterlen.se
Foto: Patrik Juhlin

 

Fler bilder från frukostmötet hittar du här under. 
Klicka på bilden för att se en större version och för att bläddra.

FRUKOSTMÖTEN

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar