Häftigaste nätbutiken - 134 unga företag redan med i tävlingen

130121-haftigaste_ebutiken
22 470 gymnasieelever driver egna företag under det här läsåret. Flera av dem säljer sina produkter på nätet och 134 UF-företag har redan anmält sig till tävlingen Sveriges häftigaste nätbutik. Om en månad utses vinnaren.

– Nätbutiken är den nya närbutiken. Du behöver inte längre åka till stan för att göra dina inköp. Nästan allt finns på nätet och de unga företagarna vet hur man gör en bra nätbutik, säger Anette Citron, områdesansvarig för skolor och utbildningsorganisationer på Visma.

Möt de tävlande eleverna
För att uppmuntra ännu fler UF-företagare att starta nätbutik och på så sätt öka sina chanser att sälja ordnar Visma tävlingen om Sveriges häftigaste nätbutik. Bidrag kan skickas in fram till sista januari och vinnaren utses den 6 februari.

Alla tävlingsbidrag som kommit in hittills finns samlade på Facebook. Där kan du se bidragen län för län. Journalister som vill ha kontakt med UF-företagen för ett reportage kan kontakta Anette Citron, som är områdesansvarig för skolor och utbildningsorganisationer hos Visma. Kontaktuppgifterna finns nedan.

Fakta om UF-företagande
- UF står för Ung Företagsamhet och har funnits i Sverige sedan 1980
- Under ett gymnasieår ska UF-eleverna starta, driva och avveckla ett riktigt företag
- Antal UF-företag läsåret 2012/13: 7 049 (6 452)
- Antal UF-elever: 22 470 (20 443)
- Antal kvinnliga elever: 11 578 (10 752)
- Antal manliga elever: 10 892 (9 691)
- Antal elever som drivit UF-företag sedan starten 1980: Ca 257 000
- Nästan en av fyra elever, 24 procent, som drivit UF-företag startar senare i livet företag.

Siffrorna inom parentes avser läsår 2011/2012. Källa: Ung Företagsamhets egen statistik.

Källa: Visma






Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar