header20190423

Företag i Nätverket: Eventrace

Eventrace
En stark trio står bakom Eventrace på Svampabanan utanför Tomelilla, fr v mekanikern Kristian Gerdtsson tillsammans med ägarna Kent Sjöstrand och Mike Wandeus.

De sätter fart på företagen …

Kombinera nytta och nöje med Folkrace på Svampabanan!

F som i Fart, Fläkt och Festliga Företagsevent. Och F som i – Folkrace! Eventrace är företaget och nyblivna nätverksmedlemmen som kan göra nästa konferens eller kickoff till ett minne för livet.

Vi glömde förstås ett F i allitterationen ovan – nämligen Fantastiskt! Att klistra någon annan etikett på upplevelsen att ratta en folkracebil på den nationellt kända Svampabanan i Tomelilla, vore knappast rättvisande.

Men känslorna – spänningen, pulsökningen och de accelererande förväntningarna – när du tillsammans med dina motståndare står uppradad på startlinjen och väntar på att flaggan skall sänkas, kan inte beskrivas utan måste upplevas.

Dröm i uppfyllelse
– För många är det en dröm som går i uppfyllelse, att få köra folkrace på Svampabanan. Och för mig är den yttersta drivkraften att se våra kunder gå härifrån glada och uppspelta över sin unika upplevelse, säger Mike Wandeus, som sedan 2012 driver Eventrace AB tillsammans med kollegan Kent Sjöstrand.

Eventrace
Fart, fläkt och fest. När starten går blir det full kamp in i första svängen. Det gäller att komma först och sedan både hålla ledningen och hålla undan för motståndarna - särskilt om de är arbetskamrater från samma företag.

Efter några år med tuff kamp för att få verksamheten att gå runt, kan Mike och Kent nu skönja en positiv trend med ökat intresse och fler bokningar än någonsin. Flera hundra personer har hittills bokat in sig för att köra folkrace för resten av säsongen. Förutom företag som bokar in folkrace i samband med en konferens eller en kickoff, handlar det ofta om svensexor, möhippor eller kompisgäng som vill utmana varandra.

Lyriska kunder
Allt fler tycks inse tjusningen med genom folkrace få utlopp för sin tävlingsinstinkt och kärlek till snabba bilar. Förutom adrenalinkicken man får av farten är själva tävlingsmomentet en starkt bidragande orsak till att Mikes och Kents kunder är smått lyriska när de efteråt berättar som sina upplevelser.

– Alla som kommer hit och testar tycker att det är superkul och vill göra det igen. Vissa är på förhand lite oroliga för hur de ska klara av det, men efteråt säger de ”var det inte svårare än så här?”. Och så är det ju, kan du köra bil kan du köra folkrace! säger Kent som vid tidpunkten för Nätverket Österlens besök är i full färd med att förbereda inför en grupp på 42 personer från ett företag i Ystad.

Kval och final
Så hur ser då en kväll på Svampabanan ut för den som vill köra så att däcken skriker och dammet yr?

– Vi har lite olika paket beroende på hur många kvalheat man vill köra. I finalen är det tre varv med fyra bilar som startar samtidigt. Vill du ha mat till så ordnar vi det, oavsett om ni önskar smörgåsfat eller varmrätt och det finns alltid hamburgare, korv och fika till försäljning i anslutning till banan, säger Mike som också lyfter fram möjligheten att köpa presentkort på företagets hemsida.

Eventrace
I den fordonsflotta som Eventrace förfogar över ingår både vanliga och automatväxlade folkracebilar. Dessutom finns faciliteter för funktionshindrade i form av en handikappbil.

Stort kundfokus
– Kunden står alltid i centrum för oss, oavsett om det handlar om privatpersoner eller företag. Vi gör allt som står i vår makt för att de som kommer hit ska ha roligt och få en upplevelse de kan berätta om för sina vänner, barn och barnbarn, säger Kent vars passion för motorsport i allmänhet och folkrace i synnerhet inte går att ta miste på.

Detsamma gäller förstås också Mike som i yngre år körde motorcykel med både VM- och EM i meritlistan. Mike jobbar som lärare i Vik och har ett eget tryckeri, så några större problem att få tiden att gå har han således inte…

– Drömmen är att vi kan skaffa en stor lokal där vi kan hysa en gokart-bana så att verksamheten kan vila på två ben. Just nu är det väldigt mycket slit utan att vi tjänar så mycket pengar. Men vi har samtidigt väldigt roligt tillsammans, säger han och nickar mot Kristian Gerdtsson som just kommit in i tältet strax ovanför startområdet.

Utan honom skulle det inte bli några folkrace-event på Svampabanan.

Minimal skaderisk
Kristian är heltidsanställd som mekaniker och sliter dag och natt med att få bilarna startklara inför körningarna. Säkerheten tummas det inte en millimeter på.

– Det blir ju en del slitage på bilarna. Jag får fixa många växellådor, styrstag och fjäderben, säger Kristian innan han hastar ut till banan igen.

Några olyckor sker dock aldrig och skaderisken i folkrace får anses minimal i jämförelse med många andra sporter.

– Vi har inte ens haft en stukad tumme sedan vi startade upp verksamheten, säger Mike som har fått ett mycket positivt intryck av Nätverket Österlen.

Nätverkskväll?
– Det känns spännande att få knyta nya relationer och försöka hitta spännande samarbeten inom Nätverket. Vi har förresten planer på att anordna en särskild nätverkskväll där vi erbjuder 50 procent rabatt för alla medlemmar. Det tror jag kan bli riktigt trevligt!

Det tror vi i Nätverket Österlen också och hälsar Eventrace hjärtligt välkommen i ”familjen”.

Förhoppningsvis får vi anledning att göra ett nytt besök på Svampabanan tillsammans med alla fart- och tävlingslystna medlemmar …

Text och foto: Kostas Foussianis
Pressansvarig Nätverket Österlen
press@natverketosterlen.se

Eventrace AB
Svampabanan, Tomelilla
Telefon: 0417–775100
E-post: info@eventrace.se
Hemsida: www.eventrace.se
Vägbeskrivning (länk till google maps)

Eventrace

OM FOLKRACE
Folkrace är en sport som ”uppfanns” i Finland 1977 men kom till Sverige först 1981. Under vintern 1981 kördes två provtävlingar som blev en stor succé och innan året var över hade inte mindre än 63 tävlingar genomförts.
Eventrace
Hela 153 000 åskådare såg dessa tävlingar. Ytterligare ett halvår senare hade 3 837 personer skaffat tävlingslicens i Sverige. Samtliga folkracebilar är utrustade med säkerhetsbur, rallystolar och fyrpunktsbälten. Den personliga säkerhetsutrustningen består av hjälm, nackkrage och overall. Banan är uppbyggd på ett sådant sätt att hastigheten begränsas till högst 80 km/h.

 

REPORTAGE OM OCH MED MEDLEMMAR

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar