header20190423

Företag i Nätverket: Svensk Bilprovning


Jonas Nilsson är stationschef hos Svensk Bilprovning i Simrishamn och Kristianstad-Wä. En positiv relation med kunderna är viktig för honom och möjligheten till drop-in-besiktningar är ett bra exempel på ambitionen att hålla en hög servicenivå.

Drop-in och nöjda kunder

Hur mår egentligen din bil? Om du som många andra våndas inför nästa besiktning kan du minska ångesten genom att göra två saker – kolla att alla lampor fungerar och att däcken har bra mönster. Med felfri belysning och bra däck ligger du bra till för att klara dig.

Det här har du Jonas Nilssons ord på. Jonas är stationschef hos Svensk Bilprovning i Simrishamn och har snart 20 års erfarenhet av att kolla allt från motorcyklar till stora lastbilar.

- På 100 bilar hittar vi fel på 25 fordons belysning eller däck. De är de vanligaste anmärkningarna när det gäller besiktning av personbilar, berättar Jonas Nilsson när vi ber honom titta i den digra statistiken i Bilprovningens databas.

Den här typen av brister leder i allmänhet bara till en notering av typen ”villkorstvåa” i besiktningsprotokollet. Det innebär att det är upp till bilägaren själv att ansvara för att felet avhjälps, men det krävs ingen efterkontroll.

25 av 100 till efterkontroll
Det gör det däremot om felen är av allvarligare slag. I den kategorin hamnar också ungefär 25 procent av de fordon som besiktigas.

- Vanligast när det gäller brister som leder till efterkontroll är framvagnsfel. Då handlar det främst om styrleder, spindelleder och bromsar – alltså detaljer som är avgörande för trafiksäkerheten, förklarar Jonas.

När alla typer av plumpar i besiktningsprotokollen räknas samman handlar det om cirka 70 anmärkningar på 100 fordon. Man kan lätt föreställa sig att många ägare till motorcyklar, personbilar och lastfordon lämnar den röda tegelbyggnaden på Testgatan i Simrishamn med ett dåligt humör i bagaget. Men så är det inte.

85 procent nöjda kunder
Faktum är att de flesta är på ganska gott humör. 85 procent är nöjda, visar de kundundersökningar som gjorts på Bilprovningens kunder.

- Det tycker vi förstås är mycket bra och ett bevis för att våra ansträngningar med att sätta kunden i fokus ger resultat. Målet är att ha nöjda kunder och mindre uppfattas som ”myndighetspoliser”, säger Jonas Nilsson.

Den attityden är inte minst viktig sedan besiktningsverksamheten konkurrensutsattes för några år sedan. Nya företag har etablerat sig på marknaden och ett stort antal av Svensk Bilprovnings ursprungliga anläggningar såldes av till privata aktörer.


Kim Blomé är en av fem medarbetare hos Svensk Bilprovning i Simrishamn. Här i färd med att kontrollera hjulupphängning och andra detaljer under en av de drygt 17 000 fordon som passerar genom besiktningshallen på ett år.

På Österlen har Svensk Bilprovning bara en station, den i Simrishamn. Jonas är ansvarar både för den och för anläggningen i Kristianstad-Wä. Där jobbar två inspektörer, i Simrishamn är man fem medarbetare. Och på sommaren är det högtryck i Simrishamn.

- Eftersom ägarna kan välja att besiktiga sina fordon där det passar dem bäst har vi väldigt många sommargäster bland våra kunder. De upplever att det är enklare att boka tid hos oss samtidigt till avstånden ofta är kortare här nere, säger Jonas.

Drop-in har blivit succé
Ett annat skäl till att Simrishamn är en populär besiktningsort är att de erbjuder drop-in varje dag hela arbetsveckan.

- Vi är ensamma i landet om att ha drop-in-besiktningar för allt från motorcyklar till husbilar. Det har gett oss ett extra bra rykte och är troligen en av orsakerna till det fina kundbetyget. Det är bara tunga lastbilar som måste boka tid, berättar Jonas.

Allt det här tillsammans gör att Jonas och hans medarbetare ser ljust på framtiden. Alla trivs på jobbet och många stannar kvar länge. Jonas har själv varit med sedan 2001.

- En fordonsteknisk utbildning är den vanligaste grunden för den som vill bli besiktningstekniker. Sedan sker all utbildning genom arbetsgivarens försorg hos det fristående utbildningsföretaget Training Partner i Arlandastad. Samma sak gäller de återkommande certifieringarna på olika typer av fordon, berättar han.


Ett ofta förekommande betyg i de kundundersökningar som görs bland besökarna hos Bilprovningen i Simrishamn.

Äldre bilägare mer noggranna
Men åter då till bristerna på bilarna. Finns det mer eller mindre slarviga bilägare?

- Om man ska generalisera lite grann så tror jag att det är en generationsfråga hur man tar hand om sin bil. Äldre personer sköter genomgående sina bilar bättre än yngre.

- Kanske beror det på att äldre förare är vana vid att ta hand om sina dyrgripar på ett annat sätt och för att de växt upp med den ena årsmodellen efter den andra av rostande bilar. Nu är bilarna bättre byggda och ofta i rostfria material, så för de yngre kanske bilen inte upplevs som så utsatt för brister, säger Jonas.

Medlemskap bland kundföretag
Medlemskapet i Nätverket Österlen tycker Jonas för övrigt ska ses som tecken på att Svensk Bilprovning verkar i en modern och konkurrensutsatt bransch, där det är viktigt att synas på marknaden.

- Jag hade noterat att många bilfirmor och bussföretag på Österlen är medlemmar. Dessutom är de kunder till oss, så att vara med och nätverka bland dem känns helt naturligt. Det är givande att komma ut och träffas under avslappnade och givande former. Det ger mycket tillbaka. Och när allt kommer omkring är ju alla egentligen våra kunder, säger Jonas.

Text och foto: Lars Fredell
Informationsansvarig Nätverket Österlen
E-post: lars.f@natverketosterlen.se

Svensk Bilprovning AB
Testgatan 2, 272 36 Simrishamn
Telefon: 010-702 96 19
Tidsbokning: 0771-600 600
Hemsida: www.bilprovningen.se/simrishamn


AB Svensk Bilprovning grundades 1963 och har i dag närmare 100 stationer över hela landet. På ett år besiktigas 1,5 miljon fordon. Verksamheten omsätter cirka 160 miljoner kronor årligen.

REPORTAGE OM OCH MED MEDLEMMAR

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar