Företag i Nätverket: AO Marketing
AO Marketing vill växa stort med små steg
Han är den idésprutande tekniknörden från Ystad, som skolat om sig från bilmekaniker och älskar att starta nya projekt. Hon är jämtländskan som brinner för att utveckla och förvalta och som håller järnkoll på ekonomin. Tillsammans bildar de den perfekta entreprenören. Möt Albin och Eva – den bildligt och bokstavligt talat passionerade duon bakom välrenommerade och snabbt växande digitala fullservicebyrån AO Marketing.
Tycker du att digital teknik känns svårt samtidigt som du inser dess enorma betydelse för din verksamhet i allmänhet och ditt företags image i synnerhet? Önskar du att du inte bara behärskar utan även ligger i framkanten av detta för marknadsföringen rentav affärskritiska område? Ingen anledning att misströsta – lösningen finns nämligen sedan en tid tillbaka inom Nätverket Österlens så snabbt växande medlemskrets. Albin Olsson och Eva Alricsson, som driver AO Marketing, har inte bara höga ambitioner för det egna bolagets framtid, de brinner även för att hjälpa sina kunder att med digitala verktyg uppnå dess fulla potential.
Snabb tillväxt
– Vi älskar detta! AO Marketing är vår dröm och vi tycker att det är sjukt roligt att jobba. Visst har vi stora drömmar och visioner men vi vill samtidigt inte snacka för mycket innan vi levererar, säger Albin vars ödmjuka ord emellertid drunknar i det entusiastiska tonfallet.
För nog har AO Marketing i allra högsta grad redan levererat. Tillväxten sedan starten har varit snabb och numera finns spetskompetens inom allt från produktion av hemsidor och webbshoppar till foto, film och grafisk design. Kort sagt erbjuder AO Marketing en “digital totalentreprenad”, vilket är den etikett Albin och Eva själva klistrar på sin affärsidé.
Grundades 2020
– Både jag och Albin behärskar visserligen alla delar men vi är inte bäst på allt. Och vi tycker att man ska göra det man är bra på, då blir det i slutändan bäst både för dig själv och för kunderna. Därför har vi valt att bygga ett starkt team med vars hjälp vi nu kan ta oss an alla projekt, oavsett storlek, säger Eva som ursprungligen kommer från Östersund och var den som 2020 grundade företaget.
Hon utbildade sig i onlinemarknadsföring och fick snabbt praktikplats på en mediebyrå. Eva valde därefter att starta egen verksamhet, först som konsult och sedan inom ramen för det aktiebolag som idag rymmer AO Marketing. Men det var först när hennes nuvarande partner och sambo Albin Olsson kom in i bilden 2023 som företaget antog sin nuvarande form.
Uppväxt i Ystad
Albin hade i början av samma år lämnat sin tjänst på på Svets & Tillbehör efter att dessförinnan ha jobbat som bilmekaniker, gräsklipparinstallatör och industrisäljare. Den på teknikområdet kroniskt nyfikne Ystadpågen behövde få utlopp för sin idérikedom och kreativitet och det passade därför perfekt att kroka arm med Eva.
– Min bakgrund är en av våra främsta USP:ar i uppdragen för våra industrikunder. Det är nog inte så många filmare som faktiskt har stått där och svetsat, sålt reservdelar till den och varit med i hela flödet. Jag bär med mig kunskaper och insikter som ger mig goda förutsättningar att leverera så bra som möjligt i min nuvarande roll, säger Albin.
Tydliga roller
Rollfördelningen mellan honom och Eva är tydlig. Albin brinner för film och foto medan Eva är mest intresserad av webben. Och även om kreativitet är en egenskap som de båda i allra högsta grad besitter, är det Albin som får bära epitetet idéspruta. Man kan, förvisso kraftigt förenklat, säga att han startar projekt som Eva sedan förvaltar och förädlar. Vidare ligger huvudansvaret för affärsutveckling, försäljning och media på Albin medan Eva har sista ordet i allt som rör bland annat webbdesign och ekonomi.
– Utan varandra har vi inte ett fungerande flöde, men tillsammans är vi som en välsmord maskin, säger Albin och får nickande medhåll från sin kollega och hjärtevän.
– Vi jobbar ju mot gemensamma mål. Antingen vinner vi båda två eller så förlorar vi båda två, säger hon.
Attraktiv arbetsplats
Konstruktiv kommunikation och konfliktlösning är något som pågår konstant såväl mellan Albin och Eva som i samspelet med konsulter och kunder. Att alla trivs och mår bra i en stimulerande och trygg arbetsmiljö är så att säga A och O hos AO Marketing.
– Oavsett vem man är eller vad man jobbar med ska man vilja jobba med oss. Det tänket genomsyrar allt vi gör. Goda arbetsförhållanden, attraktiva arvoden och vettiga villkor med inte alltför långa avtal är värdegrunder som gör att många vill jobba hos oss, säger Albin som dock betonar att mycket snack och lite verkstad inte är AO Marketings melodi.
Transparens viktigt
– Det kanske låter klyschigt men vi vill erbjuda riktigt bra tjänster för riktigt bra priser. Vi håller vad vi lovar och vi försöker inte sälja in något som kunden inte behöver, säger Albin.
Kostnadseffektiva lösningar med hög kvalitet och ROI som nyckelfaktorer och transparens i allt de gör har skapat förtroende hos AO Marketings snabbt växande kundkrets.
– Det ska inte finnas några frågetecken och att döma av den feedback vi får så lyckas vi nog ganska bra med att vara tydliga och ärliga gentemot kunderna, inflikar Eva.
Den personliga framtoningen är en annan sak som visar att AO Marketing i en värld av automatiserade processer går mot strömmen i sin strävan att bli bäst på marknaden.
– Vi känner alla våra kunder och sätter äkta relationer i centrum, säger Albin.
Bred kompetens
Lyhördhet och förmåga att anpassa erbjudandet efter den enskilda kundens behov utmärker AO Marketing som erbjuder både digitala och personliga möten.
– Oftast inleds processen med att vi sitter ned med kunden och scannar av vilka mål de har. Vi analyserar sedan vilka digitala verktyg som behövs för att nå dessa mål. Vilka tillgängliga resurser förfogar vi över och hur kan vi utnyttja dessa för att lösa kundens problem? Vi upprättar därefter en plan och hjälper kunden hela vägen, säger Albin.
Både Albin och Eva är noga med att lyfta fram de anlitade konsulternas skicklighet och stora betydelse för bolagets snabba framgångar.
– Den breda kompetensen i vårt nätverk av konsulter och samarbetspartners innebär att vi kan ta oss an alla uppdrag och kunder, oavsett om de är nystartade eller etablerade företag. För hur gärna vi än skulle vilja kan vi ju inte göra allt själva, säger Eva.
Ny lokal
Inte allt men väldigt mycket av arbetet i samband med flytten till den befintliga lokalen på Silvergatan utfördes i alla fall av ägarparet. Eva och Albin ritade det nya högkvarteret själva och slet sedan kopiöst med att ställa i ordning det närmare 100 kvadratmeter stora kontoret. Här inryms såväl kök och toalett som arbetsrum, studio och ytor för kundmöten som öppnar möjligheter att även framöver upprätthålla och förstärka de personliga kundrelationerna.
– Vi jobbade med kunderna på dagarna och renoverade på kvällarna. Normalt sett hänger vi faktiskt en hel del med varandra även privat men under den perioden var vi tillsammans jämnt utan att umgås, skojar Eva.
Successivt under samtalets gång utkristalliseras en röd tråd i Albins och Evas sätt att prata om sin syn på företaget. Höga kvalitetskrav och starkt resultatfokus kombineras med mjuka och hållbarhetsfrämjande värden som arbetsglädje och relationsbyggande.
Vill bidra lokalt
Här finns även en genuin tilltro till det lokala näringslivet. Det nytecknade medlemskapet i Nätverket Österlen är inte bara ett led i ambitionen att genom en förstärkt regional närvaro etablera nya kundkontakter som på sikt ska generera fler affärer. Lika mycket är det ett uttryck för Albins och Evas vilja att bidra till att öka den digitala kompetensen på Österlen.
– Det ska bli jättekul att vara med i Nätverket. Vi känner ett stort lokalt engagemang och vill vara med och stärka företagskulturen så att fler ungdomar stannar kvar här. Genom att vara förebilder vill vi visa att man inte måste flytta för att förverkliga sina drömmar. Det går att göra det här och det är dessutom roligt. Kan vi så kan alla, säger Albin, som inte sticker under stol med att det finns högtflygande planer även för det egna bolagets utveckling.
Stora visioner
– Vi har en vision som omfattar annat än Ystad även om vi rent fysiskt kanske aldrig lämnar staden. Genom att behålla den arbetsstruktur vi har idag, där vi jobbar nära varandra i små team med bra kommunikation, kan vi växa stort på ett litet sätt. Det är kanske inte det kortsiktigt mest kostnadseffektiva sättet, åtminstone inte för oss själva, men på lång sikt är det en hållbar strategi som vi tror är bäst för alla.
På sin hemsida jämför AO Marketing sig själva vid en PT med den skillnaden att man inte bara lägger upp en plan för sina kunder utan faktiskt även “tränar åt dem. Liknelsen är inte verklighetsfrånvänd – att anlita Albin och Eva är ett hållbart och smart val som gör gott både för ditt företags digitala utseende och (ekonomiska) hälsa. Kontaktuppgifter hittar du nedan.
Reporter: Kostas Foussianis
E-post: press@natverketosterlen.se
AO MARKETING
Silvergatan 21E, 271 39 Ystad
E-post: info@aomarketing.se
Telefon: 070-6172456
Hemsida: https://aomarketing.se/