Företag i Nätverket: AO Marketing

AO Marketing vill växa stort med små steg

Han är den idésprutande tekniknörden från Ystad, som skolat om sig från bilmekaniker och älskar att starta nya projekt. Hon är jämtländskan som brinner för att utveckla och förvalta och som håller järnkoll på ekonomin. Tillsammans bildar de den perfekta entreprenören. Möt Albin och Eva – den bildligt och bokstavligt talat passionerade duon bakom välrenommerade och snabbt växande digitala fullservicebyrån AO Marketing.

Tycker du att digital teknik känns svårt samtidigt som du inser dess enorma betydelse för din verksamhet i allmänhet och ditt företags image i synnerhet? Önskar du att du inte bara behärskar utan även ligger i framkanten av detta för marknadsföringen rentav affärskritiska område? Ingen anledning att misströsta – lösningen finns nämligen sedan en tid tillbaka inom Nätverket Österlens så snabbt växande medlemskrets. Albin Olsson och Eva Alricsson, som driver AO Marketing, har inte bara höga ambitioner för det egna bolagets framtid, de brinner även för att hjälpa sina kunder att med digitala verktyg uppnå dess fulla potential.

aomarketing

Snabb tillväxt
– Vi älskar detta! AO Marketing är vår dröm och vi tycker att det är sjukt roligt att jobba. Visst har vi stora drömmar och visioner men vi vill samtidigt inte snacka för mycket innan vi levererar, säger Albin vars ödmjuka ord emellertid drunknar i det entusiastiska tonfallet.
För nog har AO Marketing i allra högsta grad redan levererat. Tillväxten sedan starten har varit snabb och numera finns spetskompetens inom allt från produktion av hemsidor och webbshoppar till foto, film och grafisk design. Kort sagt erbjuder AO Marketing en “digital totalentreprenad”, vilket är den etikett Albin och Eva själva klistrar på sin affärsidé.

Grundades 2020
– Både jag och Albin behärskar visserligen alla delar men vi är inte bäst på allt. Och vi tycker att man ska göra det man är bra på, då blir det i slutändan bäst både för dig själv och för kunderna. Därför har vi valt att bygga ett starkt team med vars hjälp vi nu kan ta oss an alla projekt, oavsett storlek, säger Eva som ursprungligen kommer från Östersund och var den som 2020 grundade företaget.
Hon utbildade sig i onlinemarknadsföring och fick snabbt praktikplats på en mediebyrå. Eva valde därefter att starta egen verksamhet, först som konsult och sedan inom ramen för det aktiebolag som idag rymmer AO Marketing. Men det var först när hennes nuvarande partner och sambo Albin Olsson kom in i bilden 2023 som företaget antog sin nuvarande form.

aomarketing2

Uppväxt i Ystad
Albin hade i början av samma år lämnat sin tjänst på på Svets & Tillbehör efter att dessförinnan ha jobbat som bilmekaniker, gräsklipparinstallatör och industrisäljare. Den på teknikområdet kroniskt nyfikne Ystadpågen behövde få utlopp för sin idérikedom och kreativitet och det passade därför perfekt att kroka arm med Eva.
– Min bakgrund är en av våra främsta USP:ar i uppdragen för våra industrikunder. Det är nog inte så många filmare som faktiskt har stått där och svetsat, sålt reservdelar till den och varit med i hela flödet. Jag bär med mig kunskaper och insikter som ger mig goda förutsättningar att leverera så bra som möjligt i min nuvarande roll, säger Albin.

Tydliga roller
Rollfördelningen mellan honom och Eva är tydlig. Albin brinner för film och foto medan Eva är mest intresserad av webben. Och även om kreativitet är en egenskap som de båda i allra högsta grad besitter, är det Albin som får bära epitetet idéspruta. Man kan, förvisso kraftigt förenklat, säga att han startar projekt som Eva sedan förvaltar och förädlar. Vidare ligger huvudansvaret för affärsutveckling, försäljning och media på Albin medan Eva har sista ordet i allt som rör bland annat webbdesign och ekonomi.
– Utan varandra har vi inte ett fungerande flöde, men tillsammans är vi som en välsmord maskin, säger Albin och får nickande medhåll från sin kollega och hjärtevän.
– Vi jobbar ju mot gemensamma mål. Antingen vinner vi båda två eller så förlorar vi båda två, säger hon.

Attraktiv arbetsplats
Konstruktiv kommunikation och konfliktlösning är något som pågår konstant såväl mellan Albin och Eva som i samspelet med konsulter och kunder. Att alla trivs och mår bra i en stimulerande och trygg arbetsmiljö är så att säga A och O hos AO Marketing.
– Oavsett vem man är eller vad man jobbar med ska man vilja jobba med oss. Det tänket genomsyrar allt vi gör. Goda arbetsförhållanden, attraktiva arvoden och vettiga villkor med inte alltför långa avtal är värdegrunder som gör att många vill jobba hos oss, säger Albin som dock betonar att mycket snack och lite verkstad inte är AO Marketings melodi.

Skärmavbild

Transparens viktigt
– Det kanske låter klyschigt men vi vill erbjuda riktigt bra tjänster för riktigt bra priser. Vi håller vad vi lovar och vi försöker inte sälja in något som kunden inte behöver, säger Albin.
Kostnadseffektiva lösningar med hög kvalitet och ROI som nyckelfaktorer och transparens i allt de gör har skapat förtroende hos AO Marketings snabbt växande kundkrets.
– Det ska inte finnas några frågetecken och att döma av den feedback vi får så lyckas vi nog ganska bra med att vara tydliga och ärliga gentemot kunderna, inflikar Eva.
Den personliga framtoningen är en annan sak som visar att AO Marketing i en värld av automatiserade processer går mot strömmen i sin strävan att bli bäst på marknaden.
– Vi känner alla våra kunder och sätter äkta relationer i centrum, säger Albin.

Bred kompetens
Lyhördhet och förmåga att anpassa erbjudandet efter den enskilda kundens behov utmärker AO Marketing som erbjuder både digitala och personliga möten.
– Oftast inleds processen med att vi sitter ned med kunden och scannar av vilka mål de har. Vi analyserar sedan vilka digitala verktyg som behövs för att nå dessa mål. Vilka tillgängliga resurser förfogar vi över och hur kan vi utnyttja dessa för att lösa kundens problem? Vi upprättar därefter en plan och hjälper kunden hela vägen, säger Albin.
Både Albin och Eva är noga med att lyfta fram de anlitade konsulternas skicklighet och stora betydelse för bolagets snabba framgångar.
– Den breda kompetensen i vårt nätverk av konsulter och samarbetspartners innebär att vi kan ta oss an alla uppdrag och kunder, oavsett om de är nystartade eller etablerade företag. För hur gärna vi än skulle vilja kan vi ju inte göra allt själva, säger Eva.

Ny lokal
Inte allt men väldigt mycket av arbetet i samband med flytten till den befintliga lokalen på Silvergatan utfördes i alla fall av ägarparet. Eva och Albin ritade det nya högkvarteret själva och slet sedan kopiöst med att ställa i ordning det närmare 100 kvadratmeter stora kontoret. Här inryms såväl kök och toalett som arbetsrum, studio och ytor för kundmöten som öppnar möjligheter att även framöver upprätthålla och förstärka de personliga kundrelationerna.
– Vi jobbade med kunderna på dagarna och renoverade på kvällarna. Normalt sett hänger vi faktiskt en hel del med varandra även privat men under den perioden var vi tillsammans jämnt utan att umgås, skojar Eva.
Successivt under samtalets gång utkristalliseras en röd tråd i Albins och Evas sätt att prata om sin syn på företaget. Höga kvalitetskrav och starkt resultatfokus kombineras med mjuka och hållbarhetsfrämjande värden som arbetsglädje och relationsbyggande.

responsive design

Vill bidra lokalt
Här finns även en genuin tilltro till det lokala näringslivet. Det nytecknade medlemskapet i Nätverket Österlen är inte bara ett led i ambitionen att genom en förstärkt regional närvaro etablera nya kundkontakter som på sikt ska generera fler affärer. Lika mycket är det ett uttryck för Albins och Evas vilja att bidra till att öka den digitala kompetensen på Österlen.
– Det ska bli jättekul att vara med i Nätverket. Vi känner ett stort lokalt engagemang och vill vara med och stärka företagskulturen så att fler ungdomar stannar kvar här. Genom att vara förebilder vill vi visa att man inte måste flytta för att förverkliga sina drömmar. Det går att göra det här och det är dessutom roligt. Kan vi så kan alla, säger Albin, som inte sticker under stol med att det finns högtflygande planer även för det egna bolagets utveckling.

Stora visioner
– Vi har en vision som omfattar annat än Ystad även om vi rent fysiskt kanske aldrig lämnar staden. Genom att behålla den arbetsstruktur vi har idag, där vi jobbar nära varandra i små team med bra kommunikation, kan vi växa stort på ett litet sätt. Det är kanske inte det kortsiktigt mest kostnadseffektiva sättet, åtminstone inte för oss själva, men på lång sikt är det en hållbar strategi som vi tror är bäst för alla.
På sin hemsida jämför AO Marketing sig själva vid en PT med den skillnaden att man inte bara lägger upp en plan för sina kunder utan faktiskt även “tränar åt dem. Liknelsen är inte verklighetsfrånvänd – att anlita Albin och Eva är ett hållbart och smart val som gör gott både för ditt företags digitala utseende och (ekonomiska) hälsa. Kontaktuppgifter hittar du nedan.

 Reporter: Kostas Foussianis
 E-post: press@natverketosterlen.se

 

AO MARKETING
Silvergatan 21E, 271 39 Ystad
E-post: info@aomarketing.se
Telefon: 070-6172456
Hemsida: https://aomarketing.se/

 

REPORTAGE OM OCH MED MEDLEMMAR

9 Maj - 2025

Företag i Nätverket: Yllw

Yllw-partnern: ”Nätverket Österlen är perfekt för oss!” De fördubblade sin stab under 2024, expanderar i Norden och slänger…
28 april - 2025

Företag i Nätverket: FR Spel & Tobak

Delad glädje är dubbel glädje för Filip och Richard Filip Fransson och Richard Nilsson är tobakshandlarna som var konkurrenter…
22 april - 2025

Företag i Nätverket: AO Marketing

AO Marketing vill växa stort med små steg Han är den idésprutande tekniknörden från Ystad, som skolat om sig från bilmekaniker…
9 april - 2025

Företag i Nätverket: Bilia Xpeng

Säljaren Felix Holm har satt sig bekvämt i Xpeng-suven G9 inför satsningen på den intressanta marknaden i sydöstra Skåne. Ny…
2 april - 2025

Företag i Nätverket: Min Andelshäst

Jessica delar sin dröm – och får andra att fatta galoppen Drömmar föds, frodas och förädlas. För att till slut antingen krossas –…
24 februari - 2025

Företag i Nätverket: Flexergi AB

Flexergi – det lilla företaget som kapar de stora kostnaderna Noggrann kartläggning, personlig service och smart styrning av det…
17 december - 2024

Företag i Nätverket: Carpro Center

Ismet kämpar och sliter – för att få andra att glänsa Vill du imponera på dina kollegor och partners med en skinande ren bil?…
5 december - 2024

Företag i Nätverket: Säkra AB

Lokal närvaro är SÄKRAste framgångskonceptet De är nummer två i Sverige på skade- och företagsförsäkringar och trea i landet när…
25 november - 2024

Företag i Nätverket: Ocab Ystad

Ocab räddar värden och månar om världen Ibland händer saker som inte får hända. Du drabbas av en brand eller en akut vattenskada…
4 oktober - 2024

Företag i Nätverket: Belfor Sweden

Belfor gör skadan ogjord – över hela världen Snabba, skickliga, stora och starka. Med verksamhet i totalt 57 länder är Belfor det…
21 augusti - 2024

Företag i Nätverket: Tomas Lydahl

Tomas är föreläsaren som ger dig mångdubbelt tillbaka på investeringen Han var välutbildad, framgångsrik, världsvan och populär.…
17 juli - 2024

Företag i Nätverket: Dortek

Dortek gick från konkurs till branschvinnare på sju år Det här är berättelsen om ett företags korta resa från konkurs till succé…
4 juni - 2024

Företag i Nätverket: Friskis&Svettis

Friskis&Svettis – en social mötesplats för bättre hälsa Nytt läge, nya lokaler och ett nytecknat medlemskap i Nätverket Österlen…
14 Maj - 2024

Företag i Nätverket: Room Expo

Hållbar inredning är RoomExpos vinnande koncept Med en brinnande passion för möbler och design som grundpelare har…
16 april - 2024

Företag i Nätverket: Bilmånsson

Hjärta och kompetens visar vägen för pigg 102-åring Med några av världens mest kända och respekterade bilmärken i sin portfölj…
5 april - 2024

Företag i Nätverket: Toyota Sydost

”The Toyota Way” är motorn bakom succén för lokala bilfirman Omsättningen stiger, vagnparken är under kraftig utveckling och…
7 december - 2023

Företag i Nätverket: Preem

Hos Preem kan du fylla på med mer än bara bensin …. Lyxkaffe från Espresso House, ett korvutbud i världsklass och en stabil lunch…
9 november - 2023

Företag i Nätverket: Talenom

Digital miljö och fysiska möten är Talenoms hybrida framgångsrecept Skräddarsydda lösningar för alla företag, stora som små, och…
23 januari - 2023

Företag i Nätverket: JHL i Tommarp

JHL – en 120-åring som växer så det knakar Förstklassig service, effektiv lagerhållning och hög tillgänglighet. Där har ni tre…
15 december - 2022

Företag i Nätverket: JL Fysiocenter

Från Jim Gottfridsson till ”gamla Asta” Såväl tillgängligheten som den samlade kompetensen är hög och ambitionen gentemot…
26 juli - 2022

Företag i Nätverket: Wikan Personal

Wikan Personal lever upp till sin slogan– nya lokaler möjliggör expansion Långsiktiga kundrelationer och korta beslutsvägar, men…
2 juni - 2022

Företag i Nätverket: Hemrex

I det egna kaoset fann Lars Larsson fröet till framgångssagan Hemrex. Efter drygt tio år kan han se tillbaka på en mycket fin…
20 september - 2021

Företag i Nätverket: ECAB i Skåne

Anders Svensson driver det nya medlemsföretaget ECAB i Skåne – men han driver också på sig själv, bland annat med återkommande…
22 mars - 2021

Företag i Nätverket: ICA Kvantum

Christian och Per-Anders Olofsson har full koll på sina ICA Kvantum-butiker i Ystad, Sjöbo och Tomelilla. Ett brett erbjudande –…
14 oktober - 2020

Företag i Nätverket: Radio Active

I studion hos Radio Active i Ystad lotsar Gustav Wennerholm med vana händer lyssnarna genom det populära programmet ActiveMorron.…
29 januari - 2020

Företag i Nätverket: Bravida

Jan Svensson är avdelningschef för Bravida Österlen med kontor och verksamheter i Tomelilla, Simrishamn och Ystad. Bravida ger…