header20190423

Företag i Nätverket: Riktig PR


Lars Fredell hade en lång yrkesbana inom media och kommunikation med sig i bagaget när han till slut tog steget och flyttade till Österlen. Men kontakten med Nätverket är äldre än så.

Ärlighet och öppenhet grundstenarna i Riktig PR

Vill du veta hur man skriver en knivskarp pressrelease som är attraktiv för medierna? Finns ett behov av att förbättra kompetensen i marknadsföring genom sociala medier? Eller vill du bara veta hur ditt företag ska undvika att hamna i Uppdrag Granskning? Då är det till nätverksmedlemmen Riktig PR du ska vända dig.

När Nätverket Österlen besöker vår nu mångåriga medlem sitter han lugnt mellan frukträden i den stora trädgården bakom huset i Borrby, en bostad han och hustrun införskaffade 2006 och bosatte sig permanent i 2018. Lars Fredells dragning till Österlen går dock betydligt längre tillbaka än så.

– Det började under studietiden i Lund då vi åkte till Sandhammaren för att bada. Sedan hyrde vi ett hus i Kåseberga under många år, säger Lars och tar ett bett i ett gråpäron.

Började i Kåseberga
Det var också där – i Kåseberga – som Lars Fredell kom i kontakt med sin namne med efternamnet Nilsson, Nätverket Österlens grundare och starkast drivande kraft.

– Jag har känt Lasse sedan 1970-talet och har varit med om hans resa från lanthandeln till Nätverket, som jag för övrigt trodde starkt på redan från början.

Lars Fredell må vara färsk som medlem hos oss – vi återkommer till hans tankar om Nätverket Österlen – men hans yrkesmässiga erfarenhet är milt uttryckt gedigen. Lars är journalist i grund och botten och började som reporter på Expressen, där han steg snabbt i graderna och blev chef för Malmö-redaktionen.

På 1980-talet jobbade Lars i radio och var bland annat nyhetschef för Radio Malmöhus. Sedan blev det en sejour inom televisionen – som programredaktör på Smålandsnytt – innan han 1989 startade eget med kundtidningar som specialområde. En av kunderna var programföretaget SPCS i Växjö.

På 2000-talets första dag blev Lars Fredell fast anställd på SPCS, där han fram till i vintras ansvarade för information och extern kommunikation.
– Nu har jag mitt eget företag och det känns betydligt friare.

Bra och dålig publicitet
Lars tar sig gärna an kunder från Österlen, oavsett storlek.

– Alla företag behöver arbeta med PR och medier. Det kan till exempel handla om att stärka varumärket genom marknadsföring i olika mediekanaler eller att veta hur man ska göra för att undvika negativ publicitet.

Det sistnämnda kallar Lars Fredell förebyggande krishantering och är en av tjänsterna han erbjuder i sitt företag Riktig PR.

– Idag går det inte att ljuga för någon. Ett företag måste kunna stå för allt det gör och säger. Ärlighet och öppenhet är de viktigaste faktorerna när det handlar om PR. Och så har ju sociala medier blivit allt viktigare, det går inte att komma från.

Personliga möten
Lars betonar dock betydelsen av det personliga mötet och lyfter fram Nätverket Österlen som ett utmärkt exempel.

– Det är ett av de viktigaste sätten att jobba på. Sociala nätverk på internet är ett bra komplement, men en så enkel sak som att träffas i affärsrelationerna är något som lätt kan glömmas bort. Jag är själv med i flera olika nätverk, men jag måste säga att Nätverket Österlen legat i framkanten hela tiden när det gäller företagsnätverk.

– På Österlen finns överhuvudtaget en bra grogrund för nätverk, med korta avstånd och en stor spridning av kunskap, både i praktisk och teoretisk form.

Satsningen på ungdomar
Lars är för övrigt förtjust i Nätverket Österlens satsning på regionens elitsatsande idrottsungdomar.

– Mycket bra! Här får unga idrottare med olika förutsättningar möjlighet att utvecklas och förverkliga sina drömmar, säger Lars som själv har ett gediget idrottsintresse.

Uppväxt i Värmland som han ärheter favoritlagen Degerfors och Färjestad.

– Jag brukade gå på Växjö Lakers hockeymatcher ibland när vi fortfarande bodde i Småland och då fick man dölja FBK-halsduken...
Sitt medlemskort i Nätverket Österlen varken behöver eller vill han emellertid gömma.

Tvärtom hoppas vi att Lars blir en frekvent gäst på frukostmötena, till vilka han via sitt stora kontaktnät sannolikt kommer att bidra med en och annan meriterad föreläsare. Dessutom har han numera egen e-postadress hos Nätverket: lars.f@natverketosterlen.se.

Text och foto: Kostas Foussianis

Pressansvarig, Nätverket Österlen

E-post: press@natverketosterlen.se

REPORTAGE OM OCH MED MEDLEMMAR

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar