header20190418

Företag i Nätverket: Hagestad Touring

Hagestad Touring
Georg Nilsson rattar ofta Hagestad Tourings röda turistbuss.

Alltid på rätt väg med Hagestad Touring

Gillar du att resa och upptäcka nya länder och platser? En del människor köper biljett, andra gör som Anne-Marie och Georg Nilsson. De startade resebyrå.

- Det var faktiskt så det började. Georg jobbade som busschaufför på ett bussbolag och jag som kyrkomusiker, men vi hade en dröm att skapa något tillsammans och utifrån våra intressen. Eftersom vi tycker om att resa och träffa människor var det ganska naturligt att starta en resebyrå, berättar Anne-Marie Nilsson.

De här planerna drog makarna upp för drygt 20 år sedan. 1996 grundade de Hagestad Touring och sedan dess har verksamheten utvecklats på en rad olika och hela tiden positiva sätt.

6 000 resenärer och 50 resmål
Resekatalogen har blivit allt mer omfattande och på ett år reser ungefär 6 000 personer ut i världen till något av de cirka 50 resmål som Hagestad Touring tar med dem till. Men sanningen att säga – och av uppenbart praktiska skäl – så går inte alla resor bara med buss längre.

- Om vi bara skulle inrikta oss på bussresor, som vi gjorde från början, blir året kortare än det blir med det upplägg vi har nu. Vi vill kunna erbjuda resor till spännande destinationer hela året, säger Georg Nilsson.

Det som från början i första hand var bussresor i norra Europa har på senare år kompletterats med både kryssningar i Karibien och upplevelseresor till långväga resmål som Kina.

- Vi märkte att det fanns ett intresse bland våra bussresenärer att göra längre resor också. På det här sättet kan vi även göra företagets år längre, eftersom flera av långresorna ligger på vinterhalvåret. Dessutom vill de som rest med oss tidigare gärna även åka långt med oss. De känner oss och gillar oss, säger Anne-Marie.

Långresor och tulpaner
Så blir också de långväga paketresorna välbokade. De mest populära resorna är dock fortfarande av det kortare slaget. Det blir nästan alltid fullbokat på de årligen återkommande tulpanresorna till Holland och skidresorna till Alperna.

Andra populära arrangemang är teater- och musikresor, turer till Tyskland och Hagestad Tourings specialare med resor till hemliga mål. De senare går ofta till Tyskland – mer avslöjar vi inte här.


Anne-Marie Nilsson, rekognoserar nya resmål, administrerar bokningarna och är ofta själv med på de långväga turerna som reseledare.

Även när resmålet är hemligt så har de en sak gemensamt med alla resor som organiseras i Hagestad – gästerna blir väl omhändertagna hela vägen. Och ingen ”kommer bort”. Det borgar resebyråns gula västar för.

- Vi började med de gula västarna för några år sedan och det är inte bara en gimmick utan faktiskt väldigt praktiskt. Alla våra resenärer får en. Först tycker vissa att det liknar ”skolresa”, men när de upptäcker nyttan har alla den på sig, berättar Georg.

Passageraren som ”försvann”
Anne-Marie har en verklig berättelse, som visar att västarna fungerar.

- På en resa till Florida hade vi ett flygplansbyte på Heathrow utanför London. Hela resegruppen hade sina gula västar och gick samlat mot vår gate när vi upptäckte att en passagerare saknades. Jag började leta på den stora flygplatsen och såg till slut kvinnan i den gula västen. Hon hade blivit sinkad i säkerhetskontrollen. Gissa om hon var tacksam för att västen hjälpte henne att bli hittad. Alla kom med.

- Det är faktiskt inte bara resenärerna som har lärt sig att uppskatta de gula västarna. Vi har ofta beröm av pass- och tullpersonal runt om i världen. Dessutom har vi märkt att andra resebyråer har tagit efter idén, säger Georg.

Så går det till att skapa trygghet på en långresa med Hagestad Touring. Tryggheten är viktig för dem som väljer gruppresor. Majoriteten av resebyråns kunder har själva angett att de exempelvis inte skulle ha åkt på egen hand på en kryssningsresa.

Trivsel och omtanke
I Hagestad Tourings affärsidé ligger ett tydligt fokus inte bara på trygghet utan också på trivsel och omtanke. Alla ska känna att de blir väl omhändertagna oavsett vad som händer.

Det kan vara allt från akuta insatser om någon blir sjuk och behöver läkarvård till serveringen när bussen stannar för en rast.

- Allt finns med på bussen. När vi rastar har vi smörgåsar gjorda hemma i Hagestad och kaffet bryggs i bussens serveringsavdelning. Kaffet är för övrigt alltid skånskt och alltid bryggt på Hagestad-vatten, lovar Georg.


Den resenär som är återkommande besökare på någon av Europas många vingårdar kan på vissa platser få ett eget vin – eller åtminstone sin egen etikett på ett vin.
Gula västar
De gula västarna har följt med i många år och är ett praktiskt sätt att hålla ihop en stor resegrupp. Reseledarna har liksom Georg på bilden orange västar.

 

Text och foto: Lars Fredell
Informationsansvarig Nätverket Österlen
lars.f@natverketosterlen.se

Hagestad Touring AB
Gamla Mälarhusvägen 164, Löderup
Telefon: 0411-52 41 75
Hemsida: www.hagestadtouring.se
E-post: info@hagestadtouring.se

Hagestad Tourings logotyp

REPORTAGE OM OCH MED MEDLEMMAR

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar