Medlemmar

Skånska Dagbladet nya medlemmar
Skånskan gör skäl för namnet
Medlemskapet i Nätverket en del av ökad satsning på Österlen
Papperstidningen fick sin dödsdom för länge sedan men Skånska Dagbladet lever i allra högsta grad.
Och är mer skånsk än någonsin.
– Vi är det helskånska alternativet och är mycket starka på sport och lokala nyheter, säger mediasäljaren Henrik Sonne till Nätverket Österlen.
Vikande upplagesiffror, tuffare konkurrens på annonsmarknaden och en allt skarpare trend mot ökad digital nyhetskonsumtion är faktorer som i många år gett den traditionella papperstidningen stämpeln som mer eller mindre dödsdömd.
Den australiske medieforskaren Ross Dawson har till och med arbetat fram en särskild ”dödskarta” över världens medielandskap, på vilken det anges exakt när olika länders tidningar ska vara ett minne blott.

Kört för Sverige 2025
Om Dawson får rätt skulle det vara kört för den svenska pressen år 2025, åtta år efter att papperstidningen gått under i USA (enligt samma kalkyl).
På Skånska Dagbladet – som är nybliven medlem i Nätverket Österlen – är man förstås medvetna om problemen men samtidigt redo att kämpa mot den dystra prognos som Ross Dawson i sin analys ställer på sin spets.
– Hur papperstidningens framtid egentligen kommer att bli, är det nog ingen som riktigt vet. Det vi kan se i dagsläget är att betalda upplagorna går ner för alla tidningar, även för Skånska Dagbladet. Samtidigt skall vi inte glömma att vi i dag har fler läsare per dag än för fem år sedan, om vi räknar in alla mediakanalerna, säger Henrik Sonne som är mediasäljare på Skånskan.
henrik_skd

Långt framme digitalt
Henrik poängterar att just den digitala journalistiken är något som Skånskan satsar hårt på för tillfället, vilket är ett måste i det konkurrensmässigt knivskarpa skånska medieklimatet.
– Vi har kommit långt med de digitala satsningarna. Skånskan har en mycket stark webb och en väldigt snabbt växande nyhetsapp. Under hösten 2013 lanserar vi dessutom vår nya nyhetstevekanal 24Skåne, säger Henrik som menar att annonsmarknaden både har blivit tuffare och mer gynnsam för svenska tidningar.  
– Det har blivit lättare för annonsören att nå ut med sin marknadsföring men betydligt svårare att nå in till konsumenten. De kunder som väljer att exponeras i betald morgonpress vet på förhand hur många läsare de når till skillnad från de som annonserar i de gratistidningar som finns på marknaden.

Förväntningar på Nätverket
Henrik tror att Skånskans medlemskap i Nätverket Österlen kan bidra till att tidningen förstärker sin position i regionen.
– Jag har höga förväntningar på vårt engagemang i Nätverket. Vi ser det som en ypperlig möjlighet att få träffa och etablera relationer med fler företag på och runt Österlen. Mina förhoppningar är att vi genom Nätverket Österlen kan öka vår räckvidd i denna region.
Skånska Dagbladet förser dagligen 94 000 läsare i 17 olika kommuner i Skåne (ingen annan skånsk tidning har för övrigt nyhetsbevakning i så många kommuner) med lokala nyheter.
Skånskan har också en stark webbtidning med 104 000 unika besökare per vecka.
– Skånska Dagbladet är idag den helskånska tidningen. Vi har en mycket stark bevakning av lokala nyheter och sport, svarar Henrik på frågan varför man ska välja just Skånskan och inte exempelvis Ystads Allehanda eller Sydsvenska Dagbladet som morgontidning.
Ytterligare ett skäl att välja Skånska Dagbladet är förstås att Nätverket Österlens egen superbloggare (tillika styrelsemedlem och expert på sociala medier) Carina Månsson har sin egen redaktionella plats på Skånskans webb.
Följ henne på: http://blogg.skanskan.se/natverksambassadoren/

Text: Konstantin Foussianis
Pressansvarig Nätverket Österlen
E-post: resereportern@gmail.com
 
logo-du-ar-var-vard
– Jag fick jobb som marknadschef på Persöner i Ystad men startade så småningom en egen inredningsarkitekturbyrå med basen i Göteborg. Vi jobbade med objekt över hela skandinavien och affärerna gick strålande.
Ända fram till 1991.
Då kom den stora bankkrisen.
Den slog till lika oväntat som obarmhärtigt.
– I princip hela arkitektbranschen stod utan arbete men jag hade som tur var redan uppgraderat min kompetens genom att utbilda mig till fastighetsmäklare. Så jag sadlade om ganska snabbt, säger Hardy medan Waldy pockar på uppmärksamheten vid ett av bordsbenen.
Hardy grundade SMP – en traditionell mäklarbyrå med småhus och bostadsrätter till försäljning. Senare utvecklades verksamheten när fokus kom att riktas mot den tysktalande marknaden. I samverkan med ett antal andra mäklare tog Hardy fram en huskatalog med ett 80-tal objekt i södra Sverige.

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar