header20170419.jpg

Företag i Nätverket: Svensk Fastighetsförmedling

IMG_9802.jpg

Musikalisk mäklare bygger förtroende

Trygghet, trovärdighet, affärsmässighet.
Där har ni tre ledord som gjort Svensk Fastighetsförmedling till landets mest välrenomérade mäklarkedja.
– Vår vision är att ge bäst betalt och skapa trygga affärer för våra kunder, säger Ulf Kruckenberg på kontoret i Ystad.
– Med vårt nytecknade medlemskap i Nätverket Österlen vill vi visa att även våra lokala nätverk är något vi värderar mycket högt.

Med totalt 230 butiker och omkring 1200 medarbetare runt om i landet är Svensk Fastighetsförmedling en av landets ledande mäklarkedjor. Nu ska den lokala och regionala förankringen bli ännu starkare och som ett led i den ambitionen har kontoret i Ystad nyligen blivit medlem i Nätverket Österlen.

– Det ska bli spännande att bredda bekantskapskretsen och se vilka öppningar som finns inom nätverket. Lokala och regionala nätverk är viktiga även för oss som redan har ett väl utvecklat nationellt nätverk, säger Ulf Kruckenberg som sedan 2012 är franchisetagare och som tillsammans med hustrun Anna och kollegan Micaela Rydberg håller i trådarna på Svensk Fastighetsförmedlings kontor i Ystad. 

Aktiv lokalt
Han är själv väldigt aktiv och sitter med i Ystads Köpmannaförening, vilka han också representerar i den så kallade Citygruppen. Ulf inser vikten av att skapa nätverk på det lokala planet.

– Medlemskapet i Nätverket Österlen är intressant både för mig personligen och för företaget. Jag är en person som har lätt för att engagera mig i olika frågor och projekt. Inom tjänstesektorn är det ju oftast så att man får de bästa kunderna på rekommendation. I det perspektivet är det för oss en självklarhet att vi också vill ge något tillbaka och därför bidrar vi gärna till att utveckla nätverken, till gagn för alla.

Jobbat med musik
Ulf har ett förflutet i musikbranschen där han arbetat som ljudtekniker tillsammans med många välrenommerade svenska artister såsom Bo Kaspers Orkester, Lars Winnerbäck, Backyard Babies och inte minst tyska industrimetalbandet Rammstein, som bland annat är känt för sina eldsprutande och effektfyllda liveshower.

– En del av de egenskaper som jag utvecklade i studion har jag stor nytta av även nu som mäklare, säger Ulf och nämner teamwork, lyhördhet, tålamod och noggrannhet som exempel.

IMG_9795.jpg

Designbutik
Det sistnämnda märks i hans allmänt professionella framtoning och sätt att formulera sina tankar, såväl som i den balanserade inredningen på kontoret. Som för övrigt inte bara är ett mäklarkontor utan även, tro det eller ej, en hel designbutik! I en anslutande del av lokalen huserar nämligen Flyxe Design där Ulf, Anna och Micaela säljer bland annat kuddar, mattor, småmöbler och köksprylar. Här finns dessutom en del konst uppsatt på väggar och i fönster.

– Ja, vi är nog ibland lite av ett galleri också.

Undviker floskler
Noggrannheten – för att återgå till den – är inte bara något som präglar Ulf själv, utan som kännetecknar hela företaget.

– Vi strävar efter att vara så noggranna som möjligt i varje detalj oavsett om det gäller ett avtals formaliteter eller hur vi beskriver en bostad i text och bild. Det kan exempelvis handla om att lyfta fram en bostads fördelar och egenskaper på ett konkret sätt istället för att använda sig en massa mäklarfloskler. Sånt är det ändå ingen som tar på allvar.

– För oss är det viktigt att vårt arbetssätt alltid skall generera en direkt kundnytta. Det synsättet genomsyrar precis allt i vår marknadsföring och i mötet med kunden.

Skev mediebild
I slutändan handlar det förstås om att skapa förtroende hos kunderna. Förtroende är ett ord som Ulf frekvent återkommer till under hela intervjun. Väl medveten om att han verkar i en bransch som sliter med ett måhända inte längre verklighetsförankrat, men dock något skamfilat rykte.

– Mediebilden av fastighetsmäklare är fortfarande inte den bästa, men den avspeglas inte i nyare förtroendeundersökningar där mäklare brukar ligga relativt högt. Men visst, jag blev själv fastighetsmäklare till viss del som reaktion på mina egna dåliga erfarenheter av den gamla tidens mäklare, säger Ulf som dock ser förtroendefrågan som en stark utmaning snarare än som ett hinder.

– Jag skulle t.ex. göra både köpare och säljare, och därmed oss själva, en otjänst om jag inte upplyser en köpare även om bostadens brister.

– Det är ju rätt självklart att en köpare med förtroende betalar bättre, även om bostaden råkar ha kända svagheter!

collage.jpg

Rikstäckande kundregister
Att anlita en av Sveriges största mäklarkedjor har förstås sina fördelar även om man bortser från den lokala kompetens som Ulf och hans kollegor besitter. Svensk Fastighetsförmedling har ett rikstäckande kundregister som används mycket systematiskt och dessutom en gemensam marknadsföringsapparat som ger bostäderna bästa möjliga exponering. 

– Detta bidrar till effektivare och säkrare affärer. Vi har högt säljfokus och vårt motto är att affären ska ge bäst betalt utan att tryggheten äventyras vare sig hos köpare eller säljare, säger Ulf som också vill lyfta fram de olika tjänster som Svensk Fastighetsförmedling kan erbjuda sina kunder genom olika samarbeten.

– Tillsammans med Anticimex erbjuder vi ”Varudeklarerat” som är branschens absolut bästa produkt för besiktning och överlåtelseförsäkring. Vi har även mycket bra samarbeten med SEB och Trygg Hansa men är också intresserade av fler lokala samarbetspartners inom allt som har med hem och boende att göra.

Ödmjukhet viktigt
Förutom förtroende och trygghet är det ödmjukhet som genomsyrar Svensk Fastighetsförmedling i allt från försäljning till rekrytering av nya medarbetare till företaget.

– Vi är jordnära i allt vi gör och håller oss till sunda värderingar på alla plan. Innan vi avslutar intervjun slår Ulf ett slag för en annan styrka – tillgängligheten.

– Våra kunder ska veta att de kan ringa oss när som helst. Vi kanske inte alltid kan svara direkt men man skall alltid känna sig välkommen oavsett vilken tid det är på dygnet.

Det märks tydligt att kundnöjdhet har högsta prioritet och att Svensk Fastighetsförmedling jobbar hårt för att skapa ett högt förtroende för sitt varumärke. Ett varumärke som kanske kan få ytterligare en skjuts i rätt riktning i och med inträdet som medlem i Nätverket Österlen…

Text och foto: Kostas Foussianis
press@natverketosterlen.se

SVENSK FASTIGHETSFÖRMEDLING
Mån-Fre 10:00-17:00
Tel: 0411-787 00
Stora Östergatan 27, 271 34 Ystad
E-post: sf.ystad@svenskfast.se
Hemsida: www.svenskfast.se
Facebook: www.facebook.com/sfystad

logo.jpg

 

 

REPORTAGE OM OCH MED MEDLEMMAR

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar