E-handel med stora möjligheter och utmaningar

150214-shop

Den svenska e-handeln ökar återigen starkt. Och i takt med att kundernas köpvanor förändras tillkommer både nya möjligheter och utmaningar för e-handlare.

Enligt e-barometern, som ges ut av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, ökade svensk detaljhandels försäljning online med 16 procent under 2014. Totalt omsattes 42,9 miljarder kronor och allt fler köp görs med mobiltelefoner.

Samtidigt är fler svenska konsumenter ständigt uppkopplade och det innebär både nya möjligheter och utmaningar för e-handlarna.

Hemelektronik störst och längst fram
Hemelektronik är den bransch där störst andel av den totala försäljningen sker på nätet med 23 procent av den totala omsättningen. Hemelektronik är också den bransch som kommit längst med att få fysiska och digitala försäljningskanaler att samspela.

Nästan varannan konsument anger i e-barometern att de inför sitt senaste köp i en fysisk butik först gjorde research på internet. Och det är inför köp av hemelektronik som konsumenterna gör mest research via internet.

Mobilanpassad e-handel allt viktigare
– Konsumenter idag är ständigt uppkopplade via sina mobiltelefoner och förväntar sig att kunna handla varor när, var och hur som helst. De är trygga med att handla från utländska webbutiker och har höga krav på att själva få bestämma hur varorna ska betalas och hur de ska levereras, säger PostNords e-handelsexpert Arne Andersson.

Hemleverans ett viktigt skäl
Ser man till vilka branscher som ökade inom e-handel under 2014 var det leksaker, byggvaror, sport och fritidsartiklar samt heminredning och möbler som ökade mest.

– Konsumenterna köper i allt högre utsträckning otympliga varor och färskvaror på nätet, varor som de vill få levererade direkt hem, säger Arne Andersson.


Här kan du beställa hela rapporten som pdf »

Källa: Visma

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar