Konsumenterna tar allt fler beslut i mobilen

140721-mobilt

Mer än varannan svensk använder sin mobil för att få inspiration innan de gör ett inköp. Det visar en undersökning som Visma gjort tillsammans med HUI Research.
– De smarta telefonerna får allt fler användningsområden. Vår undersökning visar att viktiga delar av upplevelser och köpbeslut flyttar ut från traditionella butiker till internet. Samtidigt stärker det vår bild av att konsumenternas makt fortsätter att öka, säger Peter Fischer, direktör på Visma Retail.

Inspiration före köp
På frågan "Använder du din smartphone regelbundet för att få inspiration inför köp?" anger 63 procent av de tillfrågade i åldrarna 16 till 20 år att de gör det. I den stora åldersgruppen 21 till 40 år svarar 54 procent ja.

Ju äldre mobilanvändaren är desto mindre blir den mobilinspirerade andelen, men även bland dem som är äldre än 70 år uppger 13 procent att de köpsurfar på telefonen.

Utmaning för handeln
Två av tre ägare till en smart telefon, 65 procent, uppger att de använder telefonen för att jämföra varor och priser. Mer än varannan, 57 procent, svarar att de ofta eller någon gång gör inköp direkt från telefonen.

– Inom vissa branscher är man fullt medveten om konsumenternas ändrade beteenden, men inte överallt. Därför står många handlare inför viktiga utmaningar både när det gäller att ta till sig nya tekniska lösningar och möta kunderna via fler kanaler än i dag, säger Peter Fischer.

Enligt undersökningen har 81 procent av befolkningen över 16 år en smartphone. Det innebär att nästan fem miljoner kan hämta inspiration och göra inköp direkt från sina mobiler.

Källa: Visma

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar