Unga leder vägen för mathandeln online

1405121-online

Handlar du mat på nätet? Då är du inte ensam. Att handla livsmedel den digitala vägen blir allt mer populärt.

Livsmedelshandeln på nätet fortsätter att öka och har en stark tillväxt, men den sker från mycket låga nivåer. Det visar den dagsfärska rapporten Digital Handel som gjorts av HUI Research på uppdrag av Svensk Digital Handel.

Under 1 procent av totalen
I dag handlar var femte svensk mat online och 2013 omsatte branschen 2,2 miljarder kronor i Sverige. Det kan jämföras med de 265 miljarder kronor som den totala livsmedelshandeln omsätter.

Den främsta anledningen till att handeln ökat uppges vara bekvämlighet, utbud och tidsbesparingen. Framför allt är det den yngre generationen som banar väg för livsmedelshandelns framtid på nätet.

– Det som har hänt nu är att självplocket har ökat. Folk som är vana att handla på nätet har lämnat den färdiga middagslösningen för att börja handla tre paket mjölk, två paket yoghurt och ett paket smör, säger Jonas Ogvall, vd för Svensk Digital Handel, till Dagens Nyheter.  
          

Läs rapporten i sin helhet »


Källa: Visma

 

 

 

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar