Hantera stress - så här gör du!

140422-stress

Vad är det vi slösar bort tiden på och stressar upp oss för varje dag egentligen? Här är några tjuvar som måste ut ur ditt hus så snabbt som möjligt:

• Dålig planering
• Dålig organisation
• Beslut som tar för lång tid att fatta
• Problem som inte får en lösning snabbt
• Orealistiska mål som förlamar snarare än sporrar
• Avbrott som telefonsamtal, besökare som bara tittar förbi
• Skräp – skräppost, skräpmöten, skräp runt omkring dig
• Dåligt organiserad information eller brist på information
• Krångliga rutiner och onödigt pappersjobb
• Dåligt genomtänkta policys, och procedurer
• Dålig förmåga att delegera
• Du skjuter upp saker
• Du lovar för mycket och sedan försöka göra allt samtidigt
• Du har dålig utrustning eller brist på utrymme
• Perfektionism – du gör mindre för att det aldrig blir tillräckligt bra
• Du tar på dig för mycket och har inte satt några gränser
• För mycket socialt umgänge på bekostnad av dina mål
• Jobbiga kollegor, kunder eller samarbetspartners
• Du har svårt att fatta beslut
• Du släcker bränder istället för att ta kontroll i tid


Får inte du också andnöd bara av att titta på listan? Låt oss därför titta på vad som är bra att lägga tiden på, så att vi kan andas lite lättare och inte stressa på jobbet.


Det här är friska fläktar:

• Saker som leder dig framåt mot dina livsmål
• Saker som du alltid har velat göra
• Saker som går snabbt och ger snabba resultat som du kan se
• Saker som känns kul – som får dig att le
• Saker som andra säger att du inte kan men du vet att du kan
• Saker som andra har lyckats med som du kan göra fast inom ditt eget område
• Saker som gör att du får skapa, använda din fantasi för att göra
• Saker med trevliga medarbetare som bidrar till ditt jobb så du blir överraskad
• Saker som kräver att du handlar nu eller aldrig.’
• Saker som gör att du blir stolt över dig själv


Visst känns det skönt att se den här sista listan. Det är ju så vi vill ha våra liv. Det är så vi vill göra om våra jobb. Det är då det blir kul och spännande. Det är då de kan lasta över hur mycket som helst på dig och du står bara och ler. Men hur gör man det?


Det här funkar när du har mer än du klarar av och tiden inte räcker till:

Undvik att se dig som ett offer
Direkt när du börjar identifiera dig själv som ett offer blir du hjälplös. Kom ihåg att det inte kommer någon riddare i skinande rustning för att rädda dig. Det är din situation och du, mer än någon annan, har ansvaret för att förändra den.

Stanna kvar i situationen
Gå inte i fällan att börja tänka på allt annat som du måste göra när du är klar med det du har på bordet nu. Du gör garanterat klar det du har framför dig om du koncentrerar dig på det helt och hållet istället för att oroa dig över det andra och vems fel det är att det inte är gjort.

Ta dig tid att lista alla uppgifter och avgör vilka som kan vänta
Din första impuls kommer att vara att alla är lika viktiga att göra, men det är bara stressen som pratar med dig. Fundera över hur du kan göra vägen fram till resultatet kortare för var och en av dem.

Släpp kontrollångesten
Hur mycket av den stress du känner kommer verkligen utifrån – är det inte i själva verket så att det mesta kommer från dig själv? Det brukar vara så. Var snäll mot dig själv. Vet du inte hur man är det – får du lära dig det.

Delegera
Finns det något av allt du har på bordet som någon annan kan göra eller till och med rimligen är någon annans uppgift – se till att bli av med det i så fall.

Kom ihåg att hög arbetsbelastning oftast kommer i cykler.
Visst, du kanske har mycket att göra just nu, men hur är det nästa vecka? Det kanske går att stå ut med att bita tag i jobbet nu för att få det lugnare sedan. Det kan också gå att skjuta fram en del av dina uppgifter till det blir lugnare.

Vila ibland
Fem minuters rast från jobbet gör mycket mer för ditt huvud och din attityd än att du lägger de fem minuterna på att fortsätta jobba. Lunchraster och andra raster finns för att du ska kunna ta mentala raster.

Ring en kompis och be om råd.
Ofta är det lättare att släppa ut tidsångesten till en vän än till jobbarkompisarna. Du vet hur det är med bekymmer – de försvinner ofta bara av att prata om dem.

Rör kroppen
Ta en promenad, gå till gymmet, ge dig ut och spring – helt enkelt rör på kroppen.

 

Ta en tupplur.
Gör det mitt på dagen och tricket är att inte sova för länge. Jag lärde mig det här av en chef för länge sedan. Han satte sig sin favoritfåtölj och lade armen på armstödet. I handen hade han en nyckelknippa. När han började slumra in tappade han nyckelknippan på golvet och vaknade och det var precis så lång tid han behövde för att komma tillbaka.

När du går från jobbet - gå hem
Dina jobbproblem har inte rätt att finnas i huvudet när du går från jobbet, särskilt inte om du har enormt mycket att göra. En del personer, som jag själv, har en egen mental ritual. När jag går ut från porten i huset där mitt kontor ligger så är det en osynlig gräns för när jag kopplar bort jobbet. Ibland är det svårt och då är det bra att ha något som distraherar. En snabb promenad efter jobbet gör underverk för att skaka av sig.

Om inget hjälper
Om du har svårt att förändra din situation och ändå känner dig fångad, då måste du påminna dig om varför du har valt det här jobbet. Har det blivit något annat än det var när du började? Skulle du välja det idag? Om inte är det kanske dags att göra något annat. Om du väljer att stanna, så måste du komma ihåg att du valt det och fokusera på det som är positivt och kunna se varför det finns mer sånt än negativt med ditt jobb.

Källa: www.smartareliv.se

 

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar