Vad skapar drivkraften?

140324-motivation

För att motivera medarbetare måste man ha en grundläggande förståelse för människor och motivation. Här tittar vi på bästsäljande författaren Daniel Pinks insikter, vilka säger att dagens metoder för att motivera människor är förlegade.

Enligt Daniel Pink, författare till boken Drivkraft, bör företag fokusera på våra medfödda behov av att styra våra egna liv (självstyre), att lära sig och skapa nya saker (herravälde), samt viljan att förbättra oss själva och vår värld (syfte).

Ge dina medarbetare rätt arbetsuppgifter
Arbetsuppgifter som är för lätta riskerar att skapa tristess hos medar- betarna, och uppgifter som överskrider medarbetarnas förmåga kan leda till ångest. Se till att dina medarbetare har arbetsuppgifter som varken är för svåra eller för enkla. Först då kan medarbetaren skapa ett flow och utveckla sina kunskaper ytterligare. Pink kallar dessa arbetsuppgifter för Guldlocks-uppgifter.

Skapa en miljö där utveckling är möjlig
Utveckla er arbetsmiljö för lärande och utveckling. Enligt Pink kräver en motiverande miljö fyra aspekter – självstyre, tydliga mål, direkt feedback och Guldlocks-uppgifter.

Kommunicera syftet
Se till att dina medarbetare förstår företagets helhetsmål och inte bara vinstmålen. Pink menar att medarbetare som förstår syftet och visionen, och hur deras indi- viduella roller bidrar till detta ändamål, är mer benägna att vara nöjda med sitt arbete.

Syftet är minst lika viktigt som vinsten
Det finns forskning som visar att vinstmål inte har någon positiv inverkan på en persons välbe- finnande, snarare tvärtom. Enligt Pink bör därför organisatoriska och individuella mål inriktas lika mycket på syftet som vinsten.

Använd rätt ord
Använd ord som ”vi” och ”oss” när du pratar om och till ditt företag. Det kommer att ena organisationen och inspirera dina medarbetare att tala om företaget på samma sätt

Om boken Drivkraft:
Författaren till den kritikerrosade En helt ny värld eller varför framtiden tillhör van Gogh, Goethe och Sokrates har igen slagit till och skriver om motivation och hur företag gör fel när de försöker skapa inspiration bland medarbetarna genom att lova dem mer pengar. Detta fungerade hyggligt bra i industrisamhället där man, i viss mån, kunde höja kvalitet och produktivitet genom att lova belöningar för ett monotont tempoarbete.

Men nu, när huvuddelen av arbetsstyrkan är kunskapsarbetare och ägnar sin tid åt kreativt arbete är det annorlunda. Människors motivation kommer alltmer inifrån och att erbjuda pengar kan förvånande nog ge minskad motivation. Pink avslöjar hemligheten med hög prestation och arbetsglädje i dagens verklighet: ett djupt mänskligt behov att självständigt få styra över sitt eget liv, en önskan att lära sig nya verktyg och att bli bättre på något som känns meningsfullt. Vi vill utföra vårt arbete för att skapa något som är större än vi själva.

Källa: Internet

 

 

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar