Pris viktigast när affärsresenärer väljer flygbolag

1402014-flyg

När affärsresenärer väljer flygbolag menar nästan nio av tio resenärer, 88 procent, att priset är ett avgörande kriterium. Antal avgångar är också viktigt, sex av tio, 66 procent, anger detta som ett av de viktigaste kriterierna. Det visar Vismas nya undersökning bland affärsresenärer.

– Att priset är ett av de viktigaste kriterierna ger flygbolagen hård konkurrens. I de fall då priserna inte går att sänka är det viktigt att flygresorna istället blir prisvärda i mån av service och komfort för att flygbolagen ska behålla sina resenärer, säger Henrik Salwén, vd för Visma Advantage.

När affärsresenärer väljer flygbolag anger 88 procent att priset är ett av de viktigaste kriterierna. 66 procent lägger vikt på antalet avgångar. Bra service ligger på en tredjeplats med 54 procent. Komfort och miljöhänsyn ligger i botten med 27 procent respektive 17 procent.

Miljöhänsyn minst viktigt
Miljöhänsynen är alltså det som spelar absolut minst roll när affärsresenärer väljer flygbolag. Knappt två av tio anger miljöhänsynen som ett av de tre viktigaste kriterierna.

– Siffran motsvarar våra tidigare undersökningar. Även när företagare gör andra typer av inköp ligger miljöhänsyn bland de lägst rankade kriterierna. Dock har tidigare undersökningar visat att miljöhänsynen ökat det senaste året. Därför ska det bli intressant att se hur kriterierna eventuellt förändras nästa år, berättar Henrik Salwén.

Inköpsavtal för företag
Visma Advantage samförhandlar inköpsavtal till 15 000 små och medelstora företag. Flygresor är ett av många avtal som finns tillgängliga för kunder hos Visma Advantage. I samarbete med leverantörerna genomförs kundundersökningar regelbundet. 309 företagare deltog i undersökningen om flygresor.

Källa: Visma

 

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar