Se upp med leveranstiden

131112 pack

 

 

I år förväntas vi att handla varor och tjänster på internet för närmare 40 miljarder kronor. E-handeln gör det enkelt att se, beställa och betala varorna, men leveranstiderna är något man vet ganska lite om som kund.

Det är lätt att e-handla i dag. Utbudet är stort, produktinformationen god och betalningsalternativen flera. Dessutom har det aldrig tidigare varit så enkelt att göra prisjämförelser som i dag. Men det finns fortfarande ett problem – leveranstiderna.

Inte i rätt tid
– Ett problem är att man inte får varan i rätt tid, säger Cecilia Norlander, jurist på Konsumentverket, till DN.

När det närmar sig jul är förstås leveranstiderna ännu mer viktiga, men redan det faktum att man sällan vet mer än uppskattade leveranstider innan man beställer en vara är ett problem, särskilt vid förskottsbetalning.

Betala inte i förskott
Ett råd till kunderna är därför att inte betala i förskott. Som kund kan man hålla inne med betalningen om leveransen inte sker som avtalat eller om det visar sig vara fel på varan. Ett annat råd är att granska företaget man handlar av före köp och ta del av andra kunders erfarenheter av leveranser.

 

Källa: Visma

 

 

 





 

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar