Bedrägerier där du kan få ta smällen själv

131011 bedrageri


När bedragare kommer över kontokortsuppgifter och lyckas ta ut pengar är det som regel banken som tar smällen. Men det finns också tillfällen då du får stå för hela notan själv. Här är några exempel.

Tidningen PC för Alla har granskat nätbedrägerier och ärenden hos Allmänna reklamationsnämnden för att ta reda på vad som faktiskt sker med ersättningen vid olika typer av bedrägerier. Tidningen har funnit fyra olika tabbar där den drabbade själv får ta smällen.


Fyra dyra misstag
Nätbanksdosor med inloggningsuppgifter som stjäls vid inbrott och används av bedragare är en sådan tabbe som bankerna inte ersätter. Ett annat exempel är mobiltelefoner som stjäls eller tappas bort och innehåller koder till kreditkort. När dessa försvinner tillsammans bedöms det som grov oaktsamhet och innebär att den drabbade även kan få stå för de ekonomiska förlusterna som följer.

Bluffmejl där mottagaren luras lämna ifrån sig kontouppgifter och koder för inloggning via falska inloggningssidor är, liksom kapade Facebook-konton som används för att få dig att betala ut pengar till någon du tror du känner, två andra tillvägagångssätt som kan stå dig dyrt om du blir drabbad.

Håll isär kort och koder
Gemensamt för dessa fyra bedrägerier är att den drabbade kan anses ha varit grovt oaktsam som hanterat lösenord eller pinkoder på ett sätt så att bedragarna kunnat komma över dessa tillsammans med kort- eller kontouppgifter.

PC för Allas genomgång av de fyra fallen »

Den som blir av med ett kontokort hålls som regel skadelös, men om bedragaren även kommer över inloggningskoder eller lösenord bedöms det som grovt oaktsamt och kan innebära att den drabbade även får stå för bedragarens uttag.

Källa: Visma

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar