B2B-kommunikation via läsplattor och mobiltelfon

130615_b2b

Man ser att 30 % av de yrkesverksamma i dag har en surfplatta, vilket motsvarar 1 335 000 personer. Ytterligare 12,5 %, eller 553 000 personer, planerar att köpa en surfplatta inom ett år. Hela 40 % av dessa svarar att de använder sin läsplatta i arbetet. Också användningen av mobiltelefoner är värt att reflektera över, vi ser generellt mycket hög användning av olika mobila tjänster i målgruppen. Vi kan t. ex. konstatera att 53 % använder mobiltelefonen för att besöka olika sociala medier, sett ur ett B2B-perspektiv kan detta skapa många nya möjligheter för effektiv interaktion och värdeskapande i kundrelationerna.

Det är också intressant att se att över 19 % e-handlat via sin mobiltelefon. Även om man kan anta att huvuddelen av detta inte handlar om köp i yrkesrollen, indikerar det ett beteende hos många som kan vara intressant att utforska vidare ur ett B2B-perspektiv.

Sammantaget utgör alltså läsplattor och mobiltelefoner nu en huvudmediakanal med stor potential också när det gäller B2B-kommunikation.

Källa: Internet

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar