Ny rapport: Svenska företag behöver digitaliseras snabbare

130604_digitaliseras
Svenska konsumenter både kan och vill konsumera på internet, men trots det digitaliseras svenska företag i långsammare takt än företag i andra länder. Det visar en ny rapport som Swedbank och Google låtit göra.

Enligt rapporten växer internetekonomin visserligen snabbt, men inte tillräckligt snabbt. Svenska konsumenter både kan och vill konsumera via nätet men trots det digitaliseras svenska företag långsammare än företag i flera andra länder, enligt rapporten.

"Svenskar litar på nätet"
– Svenskar vill konsumera på internet. De litar på nätet. Mer än 70 procent av befolkningen har handlat online och 20 procent har gjort inköp med mobila enheter, säger David Mothander, ansvarig för samhällsfrågor på Google i Norden, enligt ett pressmeddelande.

– Rapporten visar tydligt att företag har mycket att vinna på att möta den här konsumentefterfrågan bättre.

Sverige ligger trea
I dag ligger Sverige trea i Boston Consulting Groups e-Intensity index, som väger samman internetmognad, användning och utgifter.

I en jämförelse visar Sverige en tillväxt på 10 procent medan många andra länder ligger på 13-15 procent. Fortsätter den trenden riskerar Sverige snart att bli passerat av Island, Storbritannien, Nederländerna, Finland och Norge.

Annie Lööf: Trenden oroar
Trenden oroar, säger näringsminister Annie Lööf (c), enligt Computer Sweden.

– Jag tycker att vi ska ta all konkurrens på allvar. Vi riskerar att tappa vår ledande position för att länderna bakom oss växer väldigt snabbt. Det är otroligt viktigt att vi därför fortsätter utvecklas och skapar möjligheter för ett snabbväxande näringsliv.

Bygger ut bredbandstillgången
På frågan vad Sverige kan göra för att förhindra att bli omsprunget nämner hon satsningar i höstens budget.

– I höstens budget satsar vi en miljard på att bygga ut bredbandstillgången. Det är viktigt att fler får ta del av den. Vi planerar också ett avdrag för forskning inom utveckling och innovation som jag tror kommer bli viktigt för att främja utvecklingen på det här området för små och medelstora företag.

Ta del av hela rapporten på Swedbank.se.

Källa: Visma


Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar