En av fyra kollar chefen på Facebook

121024_chefen_pa_facebook

Att arbetsgivaren kollar upp arbetssökande på Google och sociala medier är numera regel snarare än undantag. Men chefen är inte den enda som granskar.

En undersökning från jobbsajten StepStone visar att även den framtida chefen kollas upp på Google, Facebook och LinkedIn. Och det är inte bara de yngre medarbetarna som surfar runt i sociala medier inför en rekryteringsprocess.

Resultatet visar tydligt att även arbetsgivare bör ha koll på hur de framställs på nätet. En fjärdedel av respondenterna uppger att de googlar chefens namn och lika många att de kollar dennes LinkedIn. 15 procent går till och med in på Facebook och tittar på den potentiella chefens profil.

Det är inte bara unga som gör grävande research på nätet och i sociala medier. Av de respondenter som är födda under 1950- och 60-talet uppger över hälften att de googlar framtida chefens namn. Nästan lika många kollar dennes LinkedIn. 27 procent i den här åldersgruppen går in på arbetsgivarens Facebook, och 40 procent kollar vad som sägs i olika forum och bloggar.

"Nätet är ett viktigt HR-verktyg som antingen kan hjälpa eller stjälpa i jakten på de stora talangerna, säger Charlotte Ulvros, marknadschef på StepStone.

Sättet att både hitta och attrahera nya medarbetare har förändrats – även för de som arbetat i många år. Gör samma research på dig själv som du gör på en arbetssökande; och granska kritiskt hur du själv framstår på nätet.

Tips till chefen:

- Bevaka ditt och företagets namn på nätet och besvara eventuella diskussioner.

- Stanna upp och tänk efter innan du uttalar dig på chattar och forum.

- Utgå från att allt sparas på nätet. Du ska kunna stå för det du säger, alltid.

- Inget på nätet är privat. Vill du vara privat - vilket självklart är ok- - så fundera på att hålla din Facebook-profil stängd.

- Bilder sprids snabbt. Ha koll på och avtagga eller ta bort olämpliga foton.

Undersökningen genomfördes i StepStones egna databas under perioden juli 2012 till september 2012. Totalt deltog 1600 personer i undersökningen. Urvalet består av aktiva/passiva arbetssökande födda 1950 och framåt.

Källa: Internet




Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar